The challenges of government communication in a new era for public institutions in Chimborazo, Ecuador
Abstract
This study seeks to determine if public institutions in the Ecuadorian province of Chimborazo approach government communication as a challenge in changing times. Although not a recent development, this new field of specialization has strengthened public communication. Professional approaches towards a more efficient style of communication - one that links organizations and people - have led to more transparent government actions, enabling processes of accountability and participation. A descriptive field study was developed in two steps: through institutional mapping and a survey. Results indicated that, although communications have been strengthened, more specialized communicators are needed for a more efficient management of public affairs.
Downloads
References
Barroso Gómez, José (2013). De la disyuntiva a la articulación: análisis de algunas apuestas científico-prácticas de la comunicación ante la complejidad. Razón y palabra, 17 (2), p. 65-64. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N83/M83/04_Barroso_M83.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Bartoli, Annie (1992). Comunicación y organización: la organización comunicante y la comunicación organizada. Barcelona: Paidós Ibérica.
Bel Mallén, José Ignacio (2005). Comunicar para crear valor: la dirección de comunicación en las organizaciones. 2a. ed. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra (EUNSA).
Berlín, Irving (2007). Comunicación gubernamental en los espacios locales: estudio de caso: el ayuntamiento de Mérida, Yucatán, México, durante el periodo (2001-2004) [tesis]. Santa Cruz de Tenerife, España: Universidad de la Laguna. Servicio de Publicaciones (Serie Tesis doctorales). Disponible en: ftp://tesis.bbtk.ull.es/ccssyhum/cs428.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Costa, Joan (1999). La comunicación en acción: informe sobre la nueva cultura de la gestión. Barcelona: Paidós Ibérica.
Costa, Joan (2007). El dircom hoy: dirección y gestión de la comunicación en la nueva economía. Barcelona: Costa Punto Com.
Elizalde, Luciano & Riorda, Mario (2013). Comunicación gubernamental 360. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Escudero, Edilia (2014). Confluencias, interfaces y trayectos en la gestión comunicativa de la organización (p. 155-198). En: Véliz Montero, Fernando (coord.). Comunicación organizacional: nuevas preguntas para nuevos desafíos. Quito: Ediciones CIESPAL
(Intiyán; 67).
Galindo, Jesús (2011). Comunicación estratégica e ingeniería en comunicación social: apunte analítico crítico sobre el libro Estrategias de comunicación (Rafael Alberto Pérez, Ariel Comunicación, Barcelona, 2001). En: Razón y palabra, 75. Disponible
en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/monotematico_75/17_Galindo_M75.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Marí Sáez, Víctor Manuel (2010). El enfoque de la comunicación participativa para el desarrollo y su puesta en práctica en los medios comunitarios. Razón y palabra, 71. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N71/VARIA/27%20MARI_REVISADO.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Massoni, Sandra (2009). Comunicación estratégica: somos seres en-red-dándonos. FISEC-Estrategias, 5 (12), p. 3-24. Disponible en:
http://cienciared.com.ar/ra/usr/9/254/fisec_estrategias_n12_m1pp3_24.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Paoli, Antonio (1997). Comunicación e información. México, D.F.: Trillas.
Pérez, Rafael Alberto (2001). Estrategias de comunicación. Barcelona: Ariel.
Pérez, Rafael Alberto (2012). El estado del arte en la comunicación estratégica. Mediaciones sociales, 10, p. 121-196.
Rizo García, Marta (2012). Imaginarios sobre la comunicación: algunas certezas y muchas incertidumbres en torno a los estudios de comunicación, hoy. Barcelona: Universitat Autonoma de Barcelona. Instituto de la Comunicación.
Sánchez Ruíz, Enrique (2002). La investigación latinoamericana de la comunicación y su entorno social: notas para una agenda. Diá-logos de la comunicación, 64, p. 24-36. Disponible en: http://dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2012/01/64-revista-dialogos-la-investigacion-latinoamericana-de-la-comunicacion.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Sánchez, Javier (2013). Comunicar para gobernar. Elizalde, Luciano & Riorda, Mario (eds.) (2013). Comunicación gubernamental 360 (p. 47-67). Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Silva Echeto, Víctor & San Eugenio Vela, Jordi de (2014). La investigación en comunicación ante una encrucijada: de la teoría de los campos a la diseminación y diversidad gnoseológica: estudio inicial comparado entre España, Brasil y Chile. Palabra clave, 17 (3), p. 803-827. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64931834009 [consultado: 21 abril 2016].
Tello, Edgar (2007). Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, 4 (2), p. 1-8. Disponible en: http://www.uoc.edu/rusc/4/2/dt/esp/tello.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Torres, Rosa María (2005). Sociedad de la información/sociedad del conocimiento. Barcelona: Universitat de Barcelona. Prometheus 21 Investigación y Docencia. Disponible en: http://www.ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/socinfsoccon.pdf (consultado: 21 abril 2016).
Ulloa Tapia, César (2007). Comunicación, cultura y desarrollo. Quito: Ediciones CIESPAL (Intiyán, 47).
Valle, Mónica (2005). Comunicación organizacional, abordajes y perspectivas. Quito: Ediciones CIESPAL (Encuentros).
Véliz Montero, Fernando (coord.) (2014). Comunicación organizacional: nuevas preguntas para nuevos desafíos. Quito: Ediciones CIESPAL (Intiyán; 67).
Copyright (c) 2016 Julio Adolfo Bravo Mancero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.