The communication of COVID-19 health risks, from the perspective of the population of Arequipa in 2021

Keywords: health risk communication, COVID-19, communications media, social media, public health

Abstract

In health risk situations, communication media play an increasingly important role. This became evident during the COVID-19 pandemic, as populations looked to the media to remain informed and updated. This study aims to evaluate the communication of COVID-19 health risks, from the point of view of the population of the Arequipa region in Peru during 2021. We carried out a basic study with a descriptive scope and a non-experimental design. The region has a population of 1,316,000. Following a simple random sampling, we surveyed 384 inhabitants. We found that most communications sent out by Peru’s public institutions had failed to inspire confidence in the local population. They perceived a lack of credibility, timeliness, and transparency. To make matters worse, some of these messages even came across as humorous, with double entendres that did not help people avoid contagion. Communication media and public institutions evidently did not consider the importance of listening to the population and appropriately planning their actions. This has led to populations not being properly cared for and an overall negative perception of health risk communications during the pandemic.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, J. L. (2020a). Proyecto de tesis, guía para la elaboración (1a ed.). Enfoques Consulting.

Arias, J. L. (2020b). Técnicas e instrumentos de investigación científica (1a ed.). Enfoques Consulting.

Brajkovic, I., Gómez-Pérez, R., Contreras, M. y Marante, D. (2020). El Coronavirus SARS-COV-2 enfermedad por Covid-19 y diabetes mellitus. Revista Venezolana de Endocrinología y Metabolismo, 18(1), 3-16. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3755/375564145002/html/index.html.

Feenstra, R. y Pallarés-Domínguez, D. (2017). Debates éticos en torno al neuromarketing político: el avance tecnológico y su potencial incidencia en la formación de la opinión pública. VERITAS, (35), 9-28. https://scielo.conicyt.cl/pdf/veritas/n36/art01.pdf.

García, E. (2017). Comunicación de crisis en los gabinetes de prensa sanitarios. Análisis de la producción periodística y de la información publicada sobre la gripe A (Tesis de doctorado). Universidad Universidad Complutense de Madrid, Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/41935/1/T38575.pdf.

García-Áviles, J., Navarri-Maillo, F. y Arias-Robles, F. (2014). La credibilidad de los contenidos informativos en el Internet para los nativos digitales: caso de estudio. Palabra Clave, 17(3), 875-894. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.13.

Gobierno Regional de Arequipa. (2021). Reporte de casos confirmados de Covid-19en la región de Arequipa. https://www.saludarequipa.gob.pe/epidemiologia/Covid19/COVID19.pdf.

Gómez, L. (2017). La comunicación de riesgo en salud: aspectos teóricos y metodológicos para el control de emergencias públicas sanitaria. MEDISAN, 21(12), 7017-7030. https://www.redalyc.org/pdf/3684/368454498013.pdf.

Gonzáles, J., Soler, Y., Pérez, E., Gonzáles, R. y Pons, S. (2021). Percepción de riesgo ante la COVID-19 en pobladores del municipio Manzanillo. Multimed. Revista Médica, 25(1),

Hernández, J., Garbey, E. y Enríquez, I. (2021). Importancia de la perspectiva afectiva e intercultural en la comunicación profesional en la comunicación profesional. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1).

Hernández-Sampieri, R. (2019). Metodología de la investigación (7a ed.). McGraw-Hill.

Lázaro-Rodríguez, P. y Herrera-Viedma, E. (2020). Noticias sobre Covid-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: el papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. El profesional de la información , 29(3), 1-11. http://profesionaldelainformacion.com/contenidos/2020/may/lazaro-herrera.pdf

Martínez, S. (2017). Uso y abuso del término percepción de riesgo. Revista Cubana de Salud Pública, 43(3), 412-419. https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2017.v43n3/412-418/es.

Masip, P., Aran-Ramspott, S., Ruiz-Caballero, C., Suau, J., Almenar, E. y Puertas-Graell, D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideólogico y sensacioanlismo. El profesionalismo de la información , 29(3), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12.

Mejia, C., Rodríguez-Alarcon, J., Enríquez, M., Moreno, A., Huaytán-Rojas, K., Huancahuari-Ñeñacc, N., Julca-Gonzales, A., Álvarez, C., Choque-Vargas, J. y Curioso, W. (2020). Percepción de miedo o exageración que transmiten los medios de comunicación en la población peruana durante la pandemia de la COVID–19. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 39(2), e698. http://scielo.sld.cu/pdf/ibi/v39n2/1561-3011-ibi-39-02-e698.pdf.

Ministerio de Salud de Chile. (2020). Manual de comunicación de riesgo en emergencias y desastres naturales. https://degreyd.minsal.cl/wp-content/uploads/2018/04/MANUAL-COMUNICACION-DE-RIESGO-MINSAL-Versi%C3%B3n-1.0-18-diciembre-2020.pdf.

Organización Mundial de la Salud. (2017). Comunicating for health. https://www.who.int/about/communications.

Organización Panamericana de la Salud. (2011). Guía para la elaboración de estrategias de comuniación de riesgo. https://www.paho.org/es/documentos/guia-para-elaboracion-estrategia-comunicacion-riesgo-teoria-accion-2011.

Orozco, C. (2020). Estrategias de comunicación del gobierno del Perú durante el Estado de Emergencia por la Covid-19. Estudio de Caso: Mensaje a la Nación del presidente Martín Vizacarra emitido por el medio estatal TV Perú en el periodo Marzo-Abril de 2020. (Tesis de bachiller). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima. http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/11146/1/2020_Orozco%20Ayala.pdf.

Peña-López, B. y Rincón-Orozco, B. (2020). Generalidades de la Pandemia por COVID-19 y su asociación genética con el virus del SARS. Salud UIS, 52(2), 83-87. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/10639/10446.

Prior, H. (2020). Comunicación pública de riesgo en tiempo de pandemia: las respuesta de Portugar a la Covid-19. Más Poder Local, (41), 6-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7407213.

Rodríguez, C. (2019). No diga fake news, di desinformación: una revisión sobre el fenómeno de las noticias falsas y sus implicaciones. Comunicación, (40), 65-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7028909.

Rodríguez, S., Cabrera, L. y Calero, E. (2018). La comunicación social en salud para la prevención de enfermedades en la comunidad. Revista Humnanidades Médicas, 18(2), 384-404. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-81202018000200384.

Rosas, M. y Barrios, A. (2017). Comunicación de riesgo, cambio climático y crisis ambientales. Revista Latinoamericana de Comunicación, (136), 179-194. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6242352.

Published
2021-12-28
How to Cite
Arias Gonzáles, J., Tafur Pittman, T. L., & Delgado Suaña, G. M. (2021). The communication of COVID-19 health risks, from the perspective of the population of Arequipa in 2021. Austral Comunicación, 10(2), 427-440. https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1002.ari
Section
Free articles section