Infrastructure for citizen access in Argentine state media (2003-2009)

  • Alejandro Linares Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Instituto de Estudios sobre América Latina y el Caribe (IEALC), Universidad de Buenos Aires, Argentina
Keywords: citizen access, state media, public media, infrastructure, communication policies, Argentina

Abstract

This article describes and analyzes the infrastructure put in place for the production and distribution of audiovisual content and developed within state media managed by the National System of Public Media during the 2003-2009 period in Argentina. In doing so, we attempt to understand what conditions were created for citizen access to state productions. Conceived within a Latin American tradition of critical studies on communication policies, this investigation adheres to a methodological model that collects empirical data for an approach that combines qualitative and quantitative information. This approach emerges from a theoretical framework that problematizes notions of public media and citizen access. From this methodological and theoretical foundation, we conclude that, during the period noted above, state policy focused on updating technology and buildings dedicated to the production, transmission, and broader distribution of the media contents under analysis. This initiative included legal and budgetary instruments specifically put in place by the head of state in order to deal with technological obsolescence, systemic subsidiarity, and precarious building structures. This policy had the effectof increasing citizen access to the reviewed media contents for greater segments of the population. However, this occurred in a context dominated by concentrated commercial actors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaldo, Félix (16/10/2015). Comunicación personal.

Arroyo, L.; Becerra, M.; García Castillejo, A. & Santamaría, O. (2012). Cajas mágicas: el renacimiento de la televisión pública en América Latina. Madrid: Tecnos.

Barbero, J.; Rey, G. & Rincón, O. (2000). Televisión pública, cultural y de calidad. En: Gazeta, 47, p. 50-61. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Bardoel, J. & d’Haenens, L. (2008). Reinventing public service broadcasting in Europe: prospects, promises and problems. Media, culture & society, 30, 337-355.

Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia: política de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.

Becerra, M. & Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra: acceso, estructura y concentración de los medios en la América latina del siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo.

Blumler, J. (1993). Televisión e interés público. Barcelona: Bosch.

Bonavetti, Martín (7/04/2016). Comunicación personal.

Botero Marino, Catalina (1/10/2015). Comunicación personal.

Calcagno, N & Lerman, G. D. (dirs.) (2010). Valor y símbolo: dos siglos de industrias culturales en la Argentina. Buenos Aires: Secretaría de Cultura. Sistema de Información Cultural de la Argentina (SINCA).

Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH) (2010). Estándares de libertad de expresión para una radiodifusión libre e incluyente: relatoría especial para la libertad de expresión de la Organización de Estados Americanos. Washington, D.C.: OEA. CIDH. Disponible en: http://www.oas.org/es/cidh/expresion/docs/publicaciones/RadiodifusionylibertaddeexpresionFINALPORTADA.pdf (consultado: 3 mar. 2017).

Comité Federal de Radiodifusión (COMFER) (2003). Contenidos de la televisión abierta argentina: estudio de programación. Buenos Aires: COMFER. Disponible en: https://industriasdecontenido.files.wordpress.com/2010/08/arg-comfercontenidos-de-la-tv-argentina-julio-2003.pd (consultado: 3 mar. 2017).

Comité Federal de Radiodifusión (COMFER) (2009). Contenidos de la televisión abierta argentina: origen de la producción, tipo de programas, estructura de propiedad. Hologramática, 6 (11), p. 121-166. Lomas de Zamora: Universidad Nacional de Lomas de Zamora. Facultad de Ciencias Sociales. Disponible en: http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/871/hologramatica_n11v2pp121_166.pdf (consultado: 3 mar. 2017).

Falcón, Esteban (9/02/2016). Comunicación personal.

Fuenzalida, V. (2001). La televisión pública en América Latina: reforma o privatización. Santiago: Fondo de Cultura Económica

García Caffi, Eduardo (10/05/2016). Comunicación personal.

García Leiva, M. T. & Albornoz, L. (2012). Televisión digital terrestre: geopolítica, economía y diversidad. En: Albornoz, L. & García Leiva, M. T. La televisión digital terrestre: experiencias nacionales y diversidad en Europa, América y Asia. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Kitzberger, P. (2010). The media activism of Latin America’s leftist governments: does ideology matter? Hamburg. Germany: Leibniz-Institut für Globale und Regionale Studien. German Institute of Global and Area Studies (GIGA). Institute of Latin American Studies (GIGA working papers; 151).

Krakowiak, F. (2003). Concentración y transnacionalización en las industrias culturales: surgimiento y consolidación de los conglomerados transnacionales de medios [tesina de grado]. Buenos Aires: Carrera de Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.

Laboratorio de Industrias Culturales (2008). Televisión por cable en Argentina. Click: boletín informativo del Laboratorio de Industrias Culturales, 3 (12), p. 1-7.

Latin American Multichannel Advertising Council (LAMAC) (2016). Penetración de la TV paga en hogares: métricas Argentina [en línea]. Coral Gables: LAMAC.

Disponible en: http://www.lamac.org/argentina/metricas/total-por-tv-paga (consultado: 3 mar. 2017).

Lázaro, Luis (15/04/2016). Comunicación personal.

Linares, A. (2016). Los modelos de medios públicos en Uruguay, Paraguay y Brasil. Derecom, 20, p. 97-114. Madrid: Universidad Complutense. Disponible en: http://www.derecom.com/secciones/articulos-de-fondo/item/94-los-modelos-demedios-publicos-en-uruguay-paraguay-y-brasil (consultado: 3 mar. 2017).

López, Gustavo (21/01/2016).Comunicación personal.

Lufrano, Rosario (29/10/2015). Comunicación personal.

Mac Bride, S. et al (1987). Un solo mundo, voces múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.

Maglieri, A. (2016). Televisión pública y convergencia digital: políticas de emisión del Canal 7 de Argentina en las plataformas digitales, 2005-2015. [Don Torcuato, Argentina]: Edit. Autores de Argentina.

Masllorens, Enrique (13/11/2015). Comunicación personal.

Mastrini, G. (2013). Medios públicos y derecho a la comunicación. En: Mastrini, G.; Bizberge, A. & De Charras, D. (eds.). Las políticas de comunicación en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Mattelart, A. (2006). Por una nueva ecología de la comunicación. En: Becerra, M. & Mastrini, G. (dirs.). Periodistas y magnates. estructura y concentración de las industrias culturales en América Latina. Buenos Aires: Prometeo.

Moncalvillo, Adelina (17/05/2016). Comunicación personal.

Nord, L. (2009). What is public service on the Internet?: digital challenges for media policy in Europe. Observatorio (OBS*) journal, 3 (2), p. 24-39. Lisboa: Obercom. Disponible en: http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/256/259 (consultado: 3 mar. 2017).

Nunzio, Oscar (19/10/2015). Comunicación personal.

Pasquali, A. (1991). ¿Qué es una radiodifusión de servicio público? En su: El orden reina: escritos sobre comunicaciones. Caracas: Monte Ávila.

Seoane, María (23/05/2016). Comunicación personal.

Tremblay, G. (2005). Mutaciones en las industrias culturales y comunicacionales y el espacio público. En: 5º Encuentro latino americano de economía política de la información, comunicación y cultura (ENLEPICC). [Trabajos presentados]. Salvador, Bahía, Brasil. Disponible en: http://www.gepicc.ufba.br/enlepicc/GaetanTremblay.pdf (consultado: 3 mar. 2017).

UNESCO (1977). Informe final de la Reunión sobre la autogestión, el acceso y la participación ciudadana en materia de comunicación. Paris: UNESCO.

UNESCO (2008). Indicadores de desarrollo mediático: marco para evaluar el desarrollo de los medios de comunicación social. Paris: UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163102S.pdf (consultado: 3 mar. 2017).

Williams, R. (2011). Televisión: tecnología y forma cultural. Buenos Aires: Paidós.

Published
2017-06-29
How to Cite
Linares, A. (2017). Infrastructure for citizen access in Argentine state media (2003-2009). Austral Comunicación, 6(1), 73-106. https://doi.org/10.26422/aucom.2017.0601.lin
Section
Free articles section