The practice of school journalism as a genuine digital inclusion strategy in the 1 to 1 Model
Abstract
The relationship between school and the media has taken a qualitative leap with the introduction of the 1 to 1 Model (one computer per student) in schools. Having personal computers in the classroom brings up a great challenge for the practices of teaching and learning. The production of school newspapers, in this sense, is a great opportunity to enrich the concept of digital literacy, which includes the production of content in school with an educational goal. This article will analyze the implementation of the service training stage Journalism 1 to 1, in the context of the Schools of Innovation project within the Conectar Igualdad program. We will look at the training method, describe its main difficulties and achievements, and carry out a content analysis of the school newspapers published as part of this initiative. From this analysis will emerge a few lines of inquiry with an aim towards the genuine inclusion of technology in the classroom, for the purposes of production rather than the mere acritical consumption of information.
Downloads
References
Adán Hernández, J. (1993). Periodismo escolar: una alternativa formativa. Barranquilla: Edit. Antilla.
Albarello, F. (2014). Acceso y uso de las pantallas en la escuela media: hacia una reformulación del acto de lectura (p. 233-244). En: Pini, M.; Más Rocha, S.; Gorostiaga, J.; Tello, C. & Asprella, G. La educación secundaria: ¿modelo en (re)construcción? Buenos Aires: Aique.
Albarello, F. (2011). Leer/navegar en internet: las formas de lectura en la computadora. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Argentina. Ministerio de Educación (2011). Nuevas voces, nuevos escenarios: estudios evaluativos sobre el programa Conectar Igualdad. Consultado el 15 de abril de 2014 en: http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/handle/123456789/96946
Argentina. Ministerio de Educación (2012). Creaciones, experiencias y horizontes inspiradores: La trama de Conectar Igualdad. Consultado el 15 de abril de 2014 en: http://bibliotecadigital.educ.ar/articles/read/273
Ba, H., Tally, W. & Tsikalas, K. (2002). Investigating children’s emerging digital literacies. Journal
of Technology, Learning, and Assessment, 1 (4). Consultado el 15 de abril de 2014 en: http://www.edtechpolicy.org/ArchivedWebsites/JCTE/v1n4_jtla1.pdf
Barbero, J. M. (1987). De los medios a las mediaciones. Barcelona: G. Gili.
Bazalgette, C. (1996). La enseñanza de los medios de comunicación en la enseñanza primaria y secundaria. En: Aparici, R. (coord.). La revolución de los medios audiovisuales: educación y nuevas tecnologías. Madrid: Ediciones de la Torre.
Bergman, M. (2007). Territorio mediático-educativo en Suecia. Comunicar, 28, p. 91-95.
Bevort, E. (2007). La educación en medios en Francia: difícil consolidación, perspectivas futuras. Comunicar, 28, p. 43-48.
Burbules, N. & Callister, T. (2001). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Barcelona: Granica.
Canella, R., Albarello, F., Tsuji, T. (2008). Periodismo Escolar en Internet. Del aula al ciberespacio. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Castells, M. (2001). La galaxia internet. Barcelona: Plaza & Janés.
Cobo, C. (2010). ¿Y si las nuevas tecnologías no fueran la respuesta? (p. 131-145). En: Piscitelli, A., Adaime, I. & Binder, I. (comps.). El proyecto Facebook y la posuniversidad: sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Madrid: Ariel.
Cobo, C. & Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible: hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Ediciones de la Universitat de Barcelona.
Della Giustina, S. (1998). Periodismo escolar: la otra campana. Bahía Blanca: Edición del autor.
Fischer, R. (1972). Periodismo escolar. Rosario: Edit. Biblioteca.
Gabelas Barroso, J. (2007). Una perspectiva de la educación en medios para la comunicación en España. Comunicar, 28, p. 69-73.
Gros Salvat, B. (2000). El ordenador invisible: hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona: Gedisa.
Gros Salvat, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona: Gedisa.
Gruwell, E. (1999). The freedom writers diary: how a teacher and 150 teens used writing to change themselves and the world around them. New York: Broadway Books.
Gutiérrez Martín, A. (2003). Alfabetización digital: algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.
Huergo, J. (2001). Comunicación/educación: ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós Ibérica.
Landau, M. (2006). Los docentes en la incertidumbre de las redes. En: Palamidessi, M. (comp.). La escuela en la sociedad de redes: una introducción a las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza: los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.
Morduchowicz, R., Calomarde, R., Minzi, V., Mórtola, G. & Marcon, A. (2003). Internet en la escuela: de la información al conocimiento. Buenos Aires: Gobierno. Secretaría de Educación.
Mumford, L. (1970). The mith of the machine. Vol II: The pentagon of power. New York: Harcort, Brace, Jovanovich.
Nigro, P. (2008). La educación en medios de comunicación: contenido transversal. Buenos Aires: Lumen.
Orozco Gómez, G. (2001). Televisión, audiencias y educación. Bogotá: Norma.
Porta, L. & Silva, M. (2003). “La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa”, ponencia presentada en el XIV Encuentro REDUC UCC del Estado de la investigación educativa: “Paradigmas y enfoques metodológicos de la investigación educativa”. Consultado el 14 de abril de 2014 en: http://www.uccor.edu.ar/paginas/REDUC/porta.pdf
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9 (5). Consultado el 14 de abril de 2014 en: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
Prieto Castillo, D. (1999). La comunicación en la educación. Buenos Aires: Ediciones CICCUS-La Crujía.
Renucci, F. (2010). La educación en medios forma parte de la historia de la escuela. En: Margalef
Martínez, J. L. Retos y perspectivas educativas de la alfabetización mediática en España: consulta a expertos. Madrid: Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa.
Rivoltella, P. (2007). Realidad y desafíos de la educación en medios en Italia. Comunicar, 28, p. 17-24.
Shirky, C. (2008). Here comes everybody: revolution doesn’t happen when society adopts new technology, it happens when society adopts new behaviors. London: Penguin Books.
Toffler, A. (1980). La tercera ola. Bogota: Plaza & Janes.
Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós Ibérica.
Wolf, M. (1994). Los efectos sociales de los media. Barcelona: Paidós Ibérica.
Copyright (c) 2014 Francisco Albarello, Rubén Canella, Teresa Tsuji
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.