One computer per student at the elementary school level in the city of Buenos Aires
An analysis of the methodologies of implementation with the 1 to 1 Model
Abstract
With the incorporation of the 1 to 1 Model at the elementary public school level in the Autonomous City of Buenos Aires, certain educational paradigms have changed. The inclusion of information and communications technology (ICT) in the school curriculum was favored by the introduction of laptops with internet connections, enjoyed by all students and their teachers. Although the new educational proposals open up possibilities for regular classes, they also present new challenges that teachers must face when they plan and conduct their classes. The present article provides a state of the question, analyzing some antecedents of the 1 to 1 Model at the international and national levels, placing an emphasis on the analysis of the Plan Sarmiento BA, implemented since 2011 in the city of Buenos Aires. A few terms will be conceptualized, such as information society, digital gap, and cyberculture, looking to understand the present moment through the social tensions linked to these concepts. Students and teachers will be characterized by probing the methodologies used to plan and implement classes with the inclusion of ICT. Finally, pending challenges and possible lines of action will be projected, so as to promote pedagogic innovation in classrooms.
Downloads
References
ALADI (2003). La brecha digital y sus repercusiones en los países miembros de la ALADI. Montevideo: ALADI. Secretaría General.
Argentina. Decreto Ley 459/2010 (2010). Creación del programa Conectar Igualdad. Boletín Oficial de la República Argentina. Buenos Aires, 6 de abril de 2010.
Argentina. Ley Nº 26.206 (2006). Ley de educación nacional. Boletín Oficial de la República Argentina.
Buenos Aires, 14 de diciembre de 2006.
Barcia, P. L. (2008). Medios de comunicación: efectos e influencias, valores y antivalores. En su: No seamos ingenuos: manual para la lectura inteligente de los medios. Buenos Aires: Ediciones Santillana.
Bolívar, A. (2003). Retos actuales del área de didáctica y organización escolar en el ámbito universitario:
experiencias, interrogantes e incertidumbres. Consultado el 20 de marzo de 2014 de http://www.redes-cepalcala.org [enlace directo: http://goo.gl/GNElO].
Bosoer, F. (2009, mayo 24). El aprendizaje y el entretenimiento ya no son actividades separadas: entrevista a Nicholas Burbules. Clarín, consultado el 20 de marzo de 2014 en: http://www.clarin.com/suplementos/zona/2009/05/24/z-01925084.htm
Buenos Aires (ciudad). Ministerio de Educación (2004). Diseño Curricular para el nivel Primario. Buenos Aires. Gobierno. Ministerio de Educación.
Buenos Aires (ciudad). Ministerio de Educación (2010). Plan integral de educación digital: Proyecto Quinquela, prueba Piloto: una computadora por alumno. Informe de lanzamiento. Buenos Aires. Gobierno. Ministerio de Educación.
Castro, V. & Pomies, P. (2003). Edith Litwin: Los desafíos y los sinsentidos de las nuevas tecnologías en la educación. Buenos Aires: Portal Educ.ar. Consultado el 20 de marzo de 2014 en http://portal.educ.ar/noticias/entrevistas/edith-litwin-los-desafios-y-lo.php
Camilloni, A. R. W. (2007). Didáctica general y didácticas específicas. En: Camilloni, A.; Cols, E.; Basabe, L. & Feeney, S. El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.
Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Ediciones Santillana.
Díaz Barriga, A. (2005). El docente y los programas escolares: lo institucional y lo didáctico. Barcelona, México: Ediciones Pomares.
Domínguez Garrido, M. C., Medina Rivilla, A. & Sánchez Romero, C. (2011). La innovación en el aula: referente para el diseño y desarrollo curricular. Perspectiva educacional 50 (1), p. 61-86. Consultado el 20 de marzo de 2014 en: http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/15/13
España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Instituto de Tecnologías Educativas (ITE) (2011). Informe Iniciativas 1:1 en educación. Consultado el 20 de marzo de 2014 en: http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/index.php/2011/10/20/title-7
Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. I. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata.
Martínez Ojeda, B. (2006). Homo digitalis: etnografía de la cibercultura. Bogotá: Corca.
Miguel, M; Ripani, F. (2011). Lineamientos pedagógicos: Plan integral de educación digital. Buenos Aires: Gobierno. Ministerio de Educación.
Miguel, M; Ripani, F. (2014). Educación digital nivel primario: anexo curricular. Buenos Aires: Gobierno. Ministerio de Educación. Consultado el 20 de marzo de 2014 en: http://www.buenosaires.edu.ar/areas/educacion/curricula/pdf/educacion_digital_anexo2014.pdf
RELPE (2011). Experiencia 1 a 1 en América Latina. Seminario Internacional Experiencias 1 a 1 Nacionales. Consultado el 20 de marzo de 2014 en http://www.relpe.org/wp-content/uploads/2011/12/RELPE-Modelos-1-a-1.pdf
Tedesco, J. C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. México, D.F: Fondo de Cultura Económica.
Unesco (2005a). Hacia las sociedades del conocimiento. Paris: Ediciones Unesco.
Unesco (2005b). Formación docente y las tecnologías de información y comunicación. Santiago: Ediciones Unesco.
White, D; Le Cornu, A. (2011, sep. 5). Visitors and residents: a new typology for online engagement. First Monday, 16 (9). Consultado el 20 de marzo de 2014 en: http://firstmonday.org/article/view/3171/3049
Yanes Guzmán, J. (2006). Las TIC y la crisis de la educación: algunas claves para su comprensión. Santiago: Biblioteca Digital Virtual Educa.
Copyright (c) 2014 Mariano Leonel Marón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.