From the radio to the podcast

Typologies, structural dimension, genres and formats in the production of podcasts from the main Argentine radios

Keywords: podcast, radio, postbroadcasting, speeches, convergence

Abstract

In the contemporary media ecosystem, traditional radio is going through an unprecedented process in its history in which it no longer has a monopoly on the production and distribution of audio content. Therefore, for more than a decade, the radio began to explore expansion alternatives in the universe of cyberspace, which translates into the emergence of cyber radios, podcasting, the use of social media networks, among other alternatives. 
Within the framework of these transformations in full swing, this research work focuses on podcasting produced exclusively by traditional radio stations. The general objective of the work is to characterize and analyze the podcast offer of the main AM radio stations in Argentina, in the first semester of 2022. A diagnosis was made guided by various specific objectives: to characterize the types of podcasts produced by the stations studied, characterize the structural dimension of podcasts and differentiate genres and sound discursive formats in the native podcasts produced by the radio stations studied. It is considered that the scope of these objectives managed to build a current x-ray of the conception and production strategies that radio stations grant to the podcast as a format for expanding radio discourse. Among other aspects, it was possible to show that the largest volume of podcast production is mainly associated with products subordinated to broadcasting content. The volume of podcast production is not directly related to the stations with the largest audience and Argentine public radio is positioned as the station that bet the most on podcast production. Finally, the production of native online podcasts by radio stations is incipient, but at the same time promising in relation to the high quality of the editions and the professional approach of the contents of the existing podcasts to date. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés Rodilla, C. (2015). La radio pública argentina y sus estrategias de adaptación al periodismo de convergencia en internet. Rádio-Leituras, 6(2), 11-35.

Avilés Rodilla, C. (2017). La radio enredada. Tipologías de uso de las redes sociales en las radios informativas. En Arrueta, C. y Labate, C. (eds.), La comunicación digital: redes sociales, nuevas audiencias y convergencia: desafíos y oportunidades para la industria, el Estado y los usuarios (pp. 243-266). EDIUNJu.

Avilés Rodilla, C. (2019). La radio postbroadcasting. La expansión de las radios en sitios web y redes sociales en el norte argentino. Revista Argentina de Comunicación, 7(10), 205-247.

Bosetti, O. (1994). Radiofonías: palabras y sonidos de largo alcance (Vol. 6). Ediciones Colihue.

Brunet, M. (2013). Los géneros periodísticos en radio. Reduciendo el ruido. En Arrueta, C. y Brunet, M. (eds.), Fuentes confiables. Miradas latinoamericanas sobre periodismo. Ediciones DASS-UCSE.

Cebrián Herreros, M. (2008). La radio en Internet. De la ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. La Crujía.

Díaz Nosty, B. (2017). Diez años que cambiaron los medios (2007-2017). Barcelona: Ariel y Fundación Telefónica. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-itempublicaciones/itempubli/602/.

Espada, A. (2017). Ecosistema radiofónico online en Argentina: un análisis comparativo de los contenidos de los sitios webs de agregadores, podcasters, radios online y offline. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(8), 54-62.

Espada, A. (2018). Nuevos modelos radiofónicos: las redes de podcast en Argentina. Question/Cuestión, 1(59), 1-20.

Fernández, J. L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. La Crujía.

Godinez Galay, F. (2015). Movimiento podcaster: la nueva concreción de la radio libre. Question/Cuestión, 1(46), 135-150.

González Aldea, P. (2011). La radio en Internet: las webs de las cadenas analógicas tradicionales. En Ortíz Sobrino, M.A. y López Vidales, N. (Eds.), Radio 3.0: Una nueva radio para una nueva era: La democratización de los contenidos. Fragua.

Haye, R. (2003). Otro siglo de radio. Noticias de un medio cautivante. La Crujía.

Haye, R. (2016). Versátil como pocos medios. En Haye, R. y Bosetti, O. (comps.), Encrucijadas del nuevo milenio: radio, comunicación y nuevas tecnologías (pp. 7-13). Undav Ediciones.

Kaplún, M. (1978). Producción de programas de radio. Ciespal.

López Vigil, J. I. (1997). Manual urgente para radialistas apasionados. Amarc.

Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Editorial Norma.

Ortuño, P., Romera, C. y Villada, P. (2008). El modelo de negocio en Internet de la radio española de cobertura nacional. IC Revista Científica de Información y Comunicación, 5, 288-325.

Papalini, V. (2010). Hermenéutica crítica: apuntes y reflexiones para la investigación en comunicación. En Arrueta, C., Brunet, M. y Guzmán, J. (eds.), La Comunicación como objeto de estudio. (pp. 95-130) Ediciones DASS.

Pérez-Alaejos, M., Pedrero Esteban, L. M., y León-Aizpuru, A. (2018). La oferta nativa de podcast en la radio comercial española: contenidos, géneros y tendencias. Fonseca, Journal of Communication, (17), 91-106.

Proyección Consultores (noviembre de 2021) Monitor de Audiencia de Radio [Archivo PDF]. https://valdezlettieri.files.wordpress.com/2021/12/monitoreo-anual-audiencia-de-radio.pdf

Scolari, C. (2018). Plataformas continentales. En Fernández, J. L. Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias (pp. 7-11). La Crujía.

Terol, R., Pedrero Esteban, L. M., y Pérez Alaejos, M. (2021). De la radio al audio a la carta: la gestión de las plataformas de podcasting en el mercado hispanohablante. Historia y Comunicación Social, 26(2), 475-486.

Thompson, J. B. (1993). Ideología y cultura moderna. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, México.

Total Medios (12 de abril de 2022). Ranking de radio: Mitre se mantiene como líder y rivadavia se consolida como escolta. https://www.totalmedios.com/nota/48614/ranking-de-radio-mitre-se-mantiene-como-lider-y-rivadavia-se-consolida-como-escolta

Venier, E. (2019). La comunicación radiofónica en la economía de plataformas. El caso del podcasting. Revista Argentina de Comunicación, 7(10), 64-84.

Published
2022-12-20
How to Cite
Avilés Rodilla, C. (2022). From the radio to the podcast: Typologies, structural dimension, genres and formats in the production of podcasts from the main Argentine radios. Austral Comunicación, 11(2), 1-35. https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1102.avi
Section
Monograph articles section