Public policies and digital education
Keys to thinking about digital culture
Abstract
With the emergence of new information and communications technologies (ICT), public policies face the challenge of understanding the articulation between access to devices and connectivity and training to acquire new skills that allow citizens to fully enjoy their rights in the digital era. Consequently, the implementation of the 1:1 Model in Argentina is a starting point to reflect on the integration of technology in education and how it (re)signifies the roles of teachers and students.This paper aims to delve into the strategic relationship that exists between digital technologies and the Internet and planning in the educational system, in the context of digital culture and the emergence of concepts derived from it, like collective intelligence and participatory culture.
Downloads
References
Alier, M. (2008). Nuevas maneras de compartir y distribuir los contenidos. En: En: Grané, M. & Williem, C. (eds.). Web 2.0: nuevas formas de aprender y participar. Barcelona: Laertes.
Becerra, M. (2012). Redes y medios: la resurrección de la política. En Secretaría de Cultura de la Nación. En la ruta digital: cultura, convergencia tecnológica y acceso: (p. 71-86). Buenos Aires: Secretaría de Cultura.
Becerra, M. (2013). Las noticias van al mercado: etapas de la historia de los medios en la Argentina (p. 39-165). En: Lugones, G. & Flores, J. (comps.). Intérpretes e interpretaciones de la Argentina en el bicentenario. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Beltrán, L. R. ( ). En José Luis Exeni (1998). Políticas públicas para la comunicación pública. En Políticas de comunicación. La Paz: Fundación Plural.
Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de internet. Madrid: Alianza.
Fernández, P. E. (2013). Las audiencias en la era digital: interacción y participación en un sistema convergente. Question, La Plata, 1 (40). Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1957
Grané, M. (2009). Contextos, medios y herramientas 2.0 en la práctica educativa (p. 131-157). En: Grané, M. & Williem, C. (eds.). Web 2.0: nuevas formas de aprender y participar. Barcelona: Laertes.
Huergo, J. (2007). Los medios y tecnologías en educación. La Plata. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://www.me.gov.ar/curriform/publica/medios_tecnologias_huergo.pdf
Huergo, J.; Morawicki, K. (2005). La incorporación de medios y tecnologías en prácticas educativas [inédito]. La Plata: Centro de Comunicación y Educación. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://ecaths1.s3.amazonaws.com/comunicacionytics/Incorporacion.de.medios.en.practicas.educativas.118038075.doc
Igarza, R. (2013). Nueva agenda por el libro y la lectura: recomendaciones para políticas públicas en Iberoamérica. Bogotá: CERLALC.
Instituto de Tecnologías Educativas (ITE) (2011). Iniciativas 1:1 [Madrid]: Ministerio de Educación. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://observatorio.relpe.org/wp-content/uploads/2012/02/ITE_informe_1a1_mundial_oct2011.pdf
Jenkins, H. (2008a). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.
Jenkins, H. (2008b). Sobre cómo sacar provecho de las nuevas competencias mediáticas en la escuela. Buenos Aires: Educ.ar. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://portal.educ.ar/noticias/entrevistas/henry-jenkins-sobre-como-sacar.php
Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Barcelona: Paidós Ibérica.
Lazzaro, L. (2012). La ciudadanía digital se construye con políticas convergentes (p. 57-70). En: Argentina. Secretaría de Cultura. En la ruta digital: cultura, convergencia tecnológica y acceso. Buenos Aires: Secretaría de Cultura.
Loreti, D. & Lozano, L. (2012). Nociones sobre justicia social digital en el entorno de la convergencia: (p. 45-56). En: Secretaría de Cultura de la Nación. En la ruta digital: cultura, convergencia tecnológica y acceso. Buenos Aires: Secretaría de Cultura.
Maggio, C. (2011). Entrevista a Mariana Maggio (p. 85-95). En: Gvirtz, S; Mastrini, G.; Loreti, D. & Baranchuk, M. (comp.) (2007). Participación y democracia en la sociedad de la información: actas del III Congreso Panamericano de Comunicación. Buenos Aires: Prometeo.
Mattelart, A. (1996). La comunicación-mundo: historia de las ideas y de las estrategias. México, D.F.:
Siglo XXI.
Necuzzi, C. (comp.). Educación y tecnologías: las voces de los expertos. Buenos Aires: ANSES.
Pardo Kuklinski, H. (2007). Nociones básicas alrededor de la web 2.0. En: Cobo Romaní, C.; Pardo Kuklinski, H. Planeta web 2.0: inteligencia colectiva o medios fast food. México DF: FLACSO.
Postman, N. (1992). Tecnópolis: la rendición de la cultura a la tecnología. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Postman, N. (1998). Five things we need to know about technological change. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://www.cs.ucdavis.edu/~rogaway/classes/188/materials/postman.pdf
Psetizki, V. (2009, oct. 16). Laptop for every pupil in Uruguay. BBC News. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8309583.stm
Quevedo, L. A. (2011). Entrevista a Luis Alberto Quevedo (p. 129-134). En: Gvirtz, S; Necuzzi, C.
(comp.). Educación y tecnologías: las voces de los expertos. Buenos Aires: ANSES.
Rossi, D. (2004). La radiodifusión en 1990: exacerbación del modelo privado-comercial (p. 211-235). En: Guillermo Mastrini (ed.). Mucho ruido, pocas leyes: economía y políticas de comunicación en la Argentina, 1920-2004. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Rossi, D. (2006). Acceso y participación en el nuevo siglo: limitaciones de la política, condicionamientos de los conglomerados. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Carrera de Ciencias de la Comunicación. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://www.catedras.fsoc.uba.ar/mastrini/textos/accesoyparticipacionactualizacion%202012.pdf
Sagol, C. (2011). El modelo 1:1: notas para comenzar. Buenos Aires:Ministerio de Educación. Consultado el 15 de febrero de 2014 en: http://bibliotecadigital.educ.ar/uploads/contents/MNetbooks.pdf
Tamayo Sáez, M. (1997). El análisis de las políticas públicas (p. 281). En: Bañon, R. & Carrillo E. (comps). La nueva administración pública. Madrid: Alianza.
Vercelli, A. (2009). Repensando los bienes comunes intelectuales: análisis socio-técnico del proceso de co-construcción entre las regulaciones de derecho de autor y derecho de copia y las tecnologías digitales para su gestión [tesis]. Buenos Aires. Consultado el 15 de marzo de 2014 en: http://www.arielvercelli.org/rlbic.pdf
Villanueva, M. (2014, feb. 23). El aula del futuro. La Nación Revista, 2329, p. 38-40.
Warschauer, M. (2008). Laptops and literacy: a multi-site case study. Pedagogies, 3, p. 56-67. Consultado
el 15 de febrero de 2014 en: http://www.gse.uci.edu/person/warschauer_m/docs/ll-pedagogies.pdf
Zallo, R. (1988). Economía de la comunicación y la cultura. Madrid: Akal.
Zappalá, D.; Köppel, A. & Suchodolski, M. (2011). Inclusión de TIC en escuelas para alumnos sordos. Buenos Aires: Ministerio de Educación. (Serie computadoras portátiles para las escuelas de educación especial. Consultado Recuerado el 15 de febrero de 2014 en: http://escritoriodocentes.educ.ar/datos/recursos/articulos/m-sordos.pdf
Copyright (c) 2014 Paola Elisabet Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.