Booktok phenomenon and reading in pandemic: young people, screens, books and publishers

Keywords: TikTok, Booktok, pandemic, reading, publishing industry, digital technologies

Abstract

In this article, we aim to describe and analyze how young readers — and, in particular, young female readers — are using TikTok to review books and share their literary experiences with their followers. We consider reading as a sociocultural and historical practice that changes along with the times. In this context, we look at the rising link between books and screens. In regard to our methodological approach, we carried out a qualitative and site-specific investigation, conducting in-depth and biographically-oriented interviews. With this as our foundation, we then analyzed how the use of digital technologies is changing among readers. In particular, we looked at the BookTok phenomenon in Argentina during the pandemic lockdown. We conclude that BookTokers have doubled down on trends that were already rising among young readers using digital technologies. These trends are transforming both the environments these readers live in (educational or professional contexts as well as their personal relationships with other readers) and the publishing industry as a whole.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarello, F. (2019). Lectura transmedia: leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Ampersand.

Albarello, F., Arri, F. y García Luna, A. L. (2020). Entre libros y pantallas: los booktubers como mediadores culturales. Ediciones Universidad del Salvador.

Alemany, C., Bayona, V., Calligaris, T., Corbetto, M., Gómez, M., Scherer, F. y Teti, L. (2019). Esos raros relatos nuevos. Catapulta.

Ávila, L. (2017a). Malos 1. ¿De que lado estás? Editorial Planeta.

Ávila, L. (2017b). Malos 2. Mismo juego, nuevas reglas. Editorial Planeta.

Ávila, L. (2017c). Malos 3. ¿Quién te salvará ahora? Editorial Planeta.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Universidad Nacional de Quilmes.

Bergé Via, G. (2018). ¿Qué leen los jóvenes? Los booktubers como prescriptores de literatura juvenil (Tesis de maestría). Universitat Oberta de Catalunya.

Cámara Argentina de Internet. (2020). Reporte CABASE Internet Index 2do Semestre 2020. https://bit.ly/3gVp0Yz.

Cámara Argentina del Libro. (2021). Informe de producción del libro argentino 2020. https://issuu.com/camaradellibro/docs/2021.03.29_informe_de_producci_n_anual_2020.

Chartier, R. y Cavallo, G. (Dirs.). (2011). Historia de la lectura en el mundo occidental. Taurus.

Cocktail. (2021). Estadísticas de TikTok. https://cocktailmarketing.com.mx/estadisticas-de-tiktok/.

Cuestas, P. y Saez, V. (2020). Tecnologías digitales, comunidades virtuales y nuevas formas de leer. ¿Qué está pasando en el sector editorial juvenil en Argentina? Álabe, (22), 1-19. http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/558/364.

Cuestas, P. (2022). Una vuelta de tuerca en el mundo de la edición: jóvenes leyendo, haciendo y vendiendo libros. Trabajo y sociedad, 38(23), 383-413. https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/38%20CUESTAS%20trabajo%20digital%20jovenes.pdf.

Dente, C., Gómez, M., Torres, E., Valotta, F. y Yanelli, M. (2017). Érase una vez… Temas de hoy.

Domínguez Correa, B. (2016). Análisis del fenómeno Booktube en España (Trabajo final de grado). Universidad Nacional de Valencia, Valencia.

Establés, M. J., Guerrero-Pico, M. y Contreras-Espinosa, R. S. (2019). Jugadores, escritores e influencers en redes sociales: procesos de profesionalización entre adolescentes. Revista Latina de Comunicación Social, (74). https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1328.

Fornari, L. y Cruz Lamas, S. (Anfitrionas). (18 de mayo de 2021). Fenómeno Booktok. Episodio 1. Booktok… ¿qué es eso, se come? (ft. Agus Grimmpitch). [Episodio de Pódcast]. En Fenómeno Booktok. Spotify. https://open.spotify.com/episode/1dInUBxc0gVtzBOvDu9Lq0?si=dbbea6fe97b14918.

Fornari, L. y Cruz Lamas, S. (Anfitrionas). (13 de septiembre de 2021). Episodio 17. Leer no es sinónimo de competir. [Episodio de Pódcast]. En Fenómeno Booktok. Spotify. https://open.spotify.com/episode/4lkTI2PKe2QdpsNBCWPC4V?si=24b51f162a444d2a.

García Canclini, N., Gerber Bicecci, V., López Ojeda, A., Nivón Bolán, E., Pérez Camacho, C., Pinochet Cobos, C. y Winocur, R. (2015). Hacia una antropología de los lectores. Ediciones Culturales Paidós.

Godoy, A. (2016). Mi amor de Wattpad. Editorial Planeta.

Godoy, A. (2019). A través de mi ventana. Montena.

Gómez, A. (10 de abril de 2021). Booktoker: la nueva moda de recomendar libros en TikTok. IP Cultural. https://ip.digital/nota/2707-booktoker-la-nueva-moda-de-recomendar-libros-en-tiktok.

Gómez, M. (2020). El guerrero oculto. Puck.

Guiñez-Cabrera, N. y Mansilla-Obando, K. (2022). Booktokers: Generar y compartir contenidos sobre libros a través de TikTok. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 30(71). https://doi.org/10.3916/C71-2022-09.

Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Ediciones Manantial.

Lluch, G. (2017). Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura. En Cruces, F. (Dir.), ¿Cómo leemos en la sociedad digital? (pp. 31-54). Ariel.

Papalini, V. (2012). Las lecciones de los lectores. A propósito de la recepción literaria. Álabe, 6, 1-21. http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/98/100.

Pates, G. (2015). ¿Los jóvenes no leen? Experiencias de lecturas en booktubers. Revista Letras, 1, 125-131. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/46664.

Pates, G, (2021). “El mercado es como la marea”. Editoriales, editores/as y literatura juvenil en Argentina. Badebec, 11(21), 86-109. https://revista.badebec.org/index.php/badebec/article/view/514.

Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. Fondo de Cultura Económica.

Petit, M. (2001). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. Fondo de Cultura Económica.

Piovani, J. I. (2018). La entrevista en profundidad. En Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. I. (Comps.), Manual de Metodología de las Ciencias Sociales (pp. 265-278). Siglo XXI.

Pizzicotti, M. (2021). Todas nuestras noches. V&R Editoras.

Riera, J. (2016). Las reglas del boxeador. Editorial Planeta.

Riera, J. (2017). Las reglas del destino. Editorial Planeta.

Riera, J. (2018). Hoffland, mis reglas. Editorial Planeta.

Resco, V. (2022). Reino de papel. V&R Editoras.

Ron, M. (2017). Culpa mía. Penguin Random House.

Ron, M. (2018). Culpa nuestra. Penguin Random House.

Saez, V. (2019). De las pantallas al papel. Nuevos acercamientos de las jóvenes a la literatura. El Toldo de Astier, 10(18), pp. 42-51.

Saez, V. (2021). Experiencias de lectura en la era digital. El caso Wattpad. Questión, 68(3). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6673/5733.

Saferstein, E. (2021). ¿Cómo se fabrica un best-seller político? La trastienda de los éxitos editoriales y su capacidad de intervenir en la agenda pública. Siglo XXI.

Sapiro, G. (2009). Les contradictions de la globalisation éditoriale. Nouveau Monde.

Sautu, R. (1998). El método biográfico. La reconstrucción de la sociedad a partir del testimonio de los actores. Editorial de Belgrano.

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.

Szpilbarg, D. (2019). Cartografía argentina de la edición mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI. Tren en Movimiento.

TikTok 2021: esto fue lo más destacado en el año. (14 de diciembre de 2021). Infobae. https://www.infobae.com/america/tecno/2021/12/15/tiktok-2021-esto-fue-lo-mas-destacado-en-el-ano/.

Tomasena, J. M. (2019). Libros y pantallas: la popularidad de los booktubers. En Lectoescritura digital. Secretaría General Técnica, Centro de Publicaciones, Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/190702/TOMASENA.pdf?sequence=1.

Trimarchi, M. (2016). Más allá de la realidad. Editorial Montena.

Trimarchi, M. (2017). Histeria. Editorial Montena.

unapalomalectora [@unapalomalectora]. (15 de noviembre de 2020). Cual libro los hizo llorar? #booktok #libros #books #booking #bookish #escritor #writer #bookworm [Video]. TikTok. https://www.tiktok.com/@unapalomalectora/video/6895475018734603521?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.

unapalomalectora [@unapalomalectora]. (5 de diciembre de 2020). @luubooks esto describe nuestras juntadas prácticamente #booktok #bookish #booking #book #libros #librosjuveniles #librosfantasia #clubdelectura [Video]. TikTok. https://www.tiktok.com/@unapalomalectora/video/6902949982530194689?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Siglo XXI.

victoriacomelibros [@victoriacomelibros]. (21 de septiembre de 2022). @buscalibre #booktok #tiktoklibros #librostiktok #librosen60s #libros #leer #buscalibre #fyp #fy #parati #misterio [Video]. TikTok. https://vm.tiktok.com/ZMN17R2Tj/?k=1.

Vigna, D. y Coppari, L. (2020). Nuevos actores en el ecosistema del libro: bookstagrammers argentinas y la recomendación digital de literatura contemporánea. Austral Comunicación, 9(2), 349-373. https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0902.vig.

Xu, L. Yan, X. y Zhang, Z. (2019). Research on the Causes of the “Tik Tok” App Becoming Popular and the Existing Problems. Journal of Advanced Management Science, 7(2), 59-63. http://www.joams.com/uploadfile/2019/0613/20190613034911476.pdf.

Zhang, Z. (2021). Infrastructuralization of Tik Tok: transformation, power relationships, and platformization of video entertainment in China. Media, Culture & Society, 43(2). https://doi.org/10.1177/0163443720939452.

Published
2022-06-30
How to Cite
Cuestas, P., Pates, G., & Saez, V. (2022). Booktok phenomenon and reading in pandemic: young people, screens, books and publishers. Austral Comunicación, 11(1). https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1101.pat
Section
Free articles section