Horacio Larreta, Tiktoker: an analysis of the discourse, tools, topics, and content of political communications by the mayor of Buenos Aires on TikTok
Abstract
During the COVID-19 pandemic, social media has acquired particular relevance. During periods of long confinement and lockdown, they have become spaces for entertainment and socialization. Within this digital ecosystem, TikTok plays a key role. It has grown remarkably during the past year and has become the most used social network by adolescents. In Argentina, Horacio Rodríguez Larreta, mayor of the City of Buenos Aires, joined TikTok in October 2020, becoming one of the first political figures to open an account. In less than a year, he amassed around 350 thousands followers and 5.4 million likes.
In this article, we describe and analyze the communication strategies deployed by Rodríguez Larreta on TikTok between October 19, 2020, when he joined the network, up to September 19, 2021. We employ a qualitative methodology, with content analysis as our main tool, and focus on investigating the frequency, topics, attributes, and language of the videos uploaded by Rodríguez Larreta during his eleven months on TikTok. Our hypothesis is that the mayor of Buenos Aires used TikTok as a special channel to connect with young voters. This becomes obvious throughout our study, as we observe how he adapted his political communication — in both form and function — to align with the codes and language of this social network, placing special emphasis on his interaction with users.
Downloads
References
Annunziata, R., Ariza, A y March, V. (2018). Gobernar es estar cerca. Las estrategias de proximidad en el uso de las redes sociales de Mauricio Macri y María Eugenia Vidal. Revista Mexicana de Opinión Pública, XIII(24), 71-93.
Annunziata, R., Ariza, A., March, V. y Torres, S. (2021). El mensaje electoral en las redes sociales: Alberto Fernández, Mauricio Macri y el retorno de la promesa. Más Poder Local, (43), 28-47.
Ariza, A. (2016). Mauricio Macri: Claves de una campaña virtual exitosa. XII Congreso Nacional y V Congreso Internacional sobre Democracia. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
Ariza, A. y March, V. (2015). La campaña electoral virtual 2015 en la ciudad de Buenos Aires. VIII Jornadas de Jóvenes Investigadores del Instituto de Investigaciones Gino Germani. Instituto de investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Ariza, A. y March, V. (2021) La escucha como mensaje: apuntes sobre los mensajes electorales de Horacio Rodríguez Larreta y María Eugenia Vidal. En Annunziata, R., Ariza, A. y March, V. (Comps.), Promesa y negatividad: el mensaje electoral en las redes sociales (pp. 205-230). Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Ariza, A., March, V. y Torres, S. (en prensa). Entre el diálogo y la polarización: La comunicación de Alberto Fernández y Horacio Rodríguez Larreta durante la pandemia de Covid-19. Revista TSN - Transatlantic Studies Network.
Ballesteros Herencia, C. (2020). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. Revista española de comunicación en salud, suplemento 1, 171-185.
Berelson, B. (1971). Content Analysis in Communication Research. Hafner.
Bermejo Sánchez, E. (2021). Impacto de la red social TikTok: influencia como medio de comunicación desde el confinamiento por COVID-19 (Tesis de grado). Universidad de Sevilla, España.
Castro Martínez, A. y Díaz Morilla, P. (2021). La comunicación política de la derecha radical en redes sociales. De Instagram a TikTok y Gab, la estrategia digital de Vox. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, (7), 67-89. http://dx.doi.org/10.7203/rd.v1i7.210.
Chiorboli, D. (2020). Tecnología para mantener la calma y la humanidad. We are Social. https://wearesocial.com/es/blog/2020/06/tecnologia-mantener-calmahumanidad.
Expósito Tejón, A. y Gobierno Muñoz de Bustillo, N. (2021). Periodismo en TikTok: estudios de casos de los medios de comunicación españoles (Tesis de grado). Universidad de La Laguna, España.
García Beaudoux, V., Berrocal-Gonzalo, S. y D’Adamo, O. (2020). Atributos de liderazgo en Instagram durante las elecciones presidenciales en Argentina 2019. Index.comunicación, 10(1), 173-194. https://doi.org/10.33732/ixc/10/01Atribu.
Globalwebindex. (2019). Social flagship report. https://www.globalwebindex.com/hubfs/Downloads/2019%20Q1%20Social%20Flagship%20Report.pdf.
Jungherr, A. (2016). Twitter use in election campaigns: A systematic literatura review. Journal of Information Technology & Politics, 13(1), 72-91.
LaCienPuntoUno [@LaCienPuntoUno]. (7 de septiembre de 2021). #Elecciones #PASO @gustavolcordoba "Hoy la mayoría de la publicidad de campaña es televisiva. Y los jóvenes no miran tele [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/LaCienPuntoUno/status/1435260087229108225.
Ponce Camacho, V. E. (2021). TikTok como herramienta de comunicación política: una mirada a las elecciones presidenciales en Ecuador en 2021. Máster Universitario en Periodismo y Comunicación Digital: Datos y Nuevas Narrativas. Universidad Oberta de Catalunya, España.
Riorda, M. (2008). Gobierno bien pero comunico mal: análisis de las Rutinas de la Comunicación Gubernamental. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (40), 25-52.
Redondo, M. (12 de junio de 2020). #BlackLivesMatter, Donald Trump y ‘Cayetanos’: cuando TikTok cruzó la barrera de la política. Hipertextual. https://hipertextual.com/2020/06/blacklivesmatter-donald-trump-y-cayetanos-cuandotiktok-cruzo-barrera-politica.
Respighi, E. (12 de septiembre de 2021). El debut en Tik Tok de los candidatos. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/367692-el-debut-en-tik-tok-de-los-candidatos.
Rodríguez Larreta, H. (6 de enero de 2021). Cuando vuelvan de vacaciones testéense, tengan o no síntomas. Toda la info está en buenosaires.gob.ar/vacacionesresponsables [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6914728871183109382?lang=es&is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6926149534502766086.
Rodríguez Larreta, H. (23 de mayo de 2021). ¡FILMAME ESTO, NÉSTOR! Grandes alegrías y frases nos dejó el cine argentino. ¿Cuál es su favorita? #QuedarteEsCuidarnos [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6965657835590012166?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (27 de mayo de 2021). Responder a @enoshonandbt1 en mostrar el turno es suficiente. #vacunacovid19 [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6967124820781763845?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (29 de mayo de 2021). Tres consejos para pedalear de forma segura #EscuelaTikTok [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/foryou?feed_mode=v1&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&item_id=6967760197435624710&lang=es#/@horaciorodriguezlarreta/video/6967760197435624710.
Rodríguez Larreta, H. (24 de junio de 2021). ¡PRIMICIA! Vuelven las clases presenciales en secundaria desde el 5/7 [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6977463660872600838?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (30 de junio de 2021). Responder a @the.best.respect ¿Para qué te voy a decir que no, si sí? [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6979778435426143494?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (16 de julio de 2021). Mandáselo YA a quien conozcas que tenga más de 25 años [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6985567789595512070?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (18 de julio de 2021). Responder a @joacopascual4 De chiquito me decían Hori [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6986396069089398021?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (19 de julio de 2021). Así siguen las clases en la Ciudad después de las vacaciones de invierno. ¿Dudas o preguntas? Leo sus comentarios [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6986747370071477509?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Rodríguez Larreta, H. (29 de julio de 2021). Responder a @nehusandez06 Mi spotify tiene de todo un poco [Vídeo]. TikTok. https://www.tiktok.com/@horaciorodriguezlarreta/video/6990414075394116870?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&lang=es.
Sanchez Castillo, S. (2021). La construcción del liderazgo político y la identidad escenográfica en TikTok. En Sierra Sánchez, J. y Barrientos, A. (Coords.), Cosmovisión de la comunicación en redes sociales en la era postdigital (pp. 197-210). Universidad de Valencia.
Slimovich, A. (2014). El discurso macrista en Twitter. Un análisis sobre la campaña para la reelección del Jefe de Gobierno de Buenos Aires. Revista de Estudios Políticos y Estratégicos, 2(1), 8-27.
Slimovich, A. (2016). Política y redes sociales en Argentina. El caso de los candidatos presidenciales de 2011 en Twitter. Signo y Pensamiento, 35(68), 86-100.
Slimovich, A. (2017). La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales. Dixit, (26), 24-43.
Slimovich, A. (2018). El macrismo y la oposición kirchnerista en las redes sociales en la campaña electoral de 2017. RevCom, (6), 6-31.
Tarullo, R. (2018). El uso estratégico de la interacción en la comunicación de los políticos argentinos en Facebook. Global Media Journal, 15(29), 152-178.
Vintimilla-León, D. E. y Torres-Toukoumidis, A. (2021). Covid-19 y TikTok. Análisis de la Folksonomía social. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E40), 15-26.
Tik Tok ya superó los 2000 millones de descargas. (30 de abril de 2020). Infobae https://www.infobae.com/america/tecno/2020/04/30/cuarentena-tik-tok-ya-supero-las-2000-millones-de-descargas/.
Copyright (c) 2022 Andrea Ariza, Valeria March, Sofía Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.