The curriculum vitae in Argentina’s 2015 presidential campaign

Analyzing the narratives around the educational and professional careers of candidates Mauricio Macri and Daniel Scioli 

  • Santiago Castelo Heymann Universitat Pompeu Fabra, España
Keywords: personalization, privatization, political biography, political discourse, electoral campaign, Argentina

Abstract

Lately, political communication has incorporated “biographical narratives” into its arsenal of strategies. These are discursive tools used by political leaders to explain their identities and narrate their personal stories. For this investigation, we looked at a specific type of biographical narrative: the curriculum vitae, which we understand as a collection of narratives about someone’s education and professional career. Via a case study methodology, and utilizing the tools of discourse analysis, we looked at the personal stories told by candidates Mauricio Macri and Daniel Scioli during Argentina’s 2015 presidential campaign. What academic titles and job positions did they highlight? How and why did they highlight them? Among other insights, we found that Macri emphasized his university studies, while Scioli preferred to talk about his high school years. As for their professional experiences, both prioritized their sports backgrounds: Scioli as a motorboat pilot and Macri as the president of the Boca Juniors athletic club. Our analysis demonstrates how both candidates used their curriculum vitae as part of their campaign strategies, selecting certain elements from their educational and professional careers, while omitting or minimizing others. In designing these biographical strategies, they both employed what we might call an “outsider rhetoric”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A días de las elecciones, Daniel Scioli se recibió en la UADE de licenciado en Comercialización. (5 de octubre de 2015). La Nación. https://bit.ly/37oabas.

Amossy, R. (2018). La presentación de sí. Ethos e identidad verbal. Prometeo.

Annunziata, R. (2018). “Si viene, yo lo voto”: la proximidad en timbreos y visitas de Mauricio Macri durante la campaña electoral y su primer año de gobierno (2015-2016). Austral Comunicación, 7(1), 57-90. https://doi.org/10.26422/aucom.2018.0701.ann.

Arfuch, L. (2010). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Fondo de Cultura Económica.

Ariza, A. (2016). Mauricio Macri: Claves de una campaña virtual exitosa. XII Congreso Nacional y V Congreso Internacional sobre Democracia. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario, 12 de septiembre de 2016.

Arnoux, E. (2006). Introducción al Análisis del Discurso. Modos de abordar materiales de archivo. Santiago Arcos.

Arnoux, E. (2019). El Análisis del Discurso como campo académico y práctica interpretativa. En Londoño Zapata, O. y Olave Arias, G. (Coords.), Métodos de Análisis del Discurso. Perspectivas argentinas (pp. 19-40). Ediciones de la U.

Barr, R. (2009). Populists, outsiders, and anti-establishment politics. Party Politics, 15(1), 29-48.

Carreras, M. (2012). The rise of outsiders in Latin America, 1980-2010: an institutionalist perspective. Comparative Political Studies, 45(12), 1451-1482. https://doi.org/10.1177/0010414012445753.

Carreras, M. (2013). Presidentes outsiders y ministros neófitos: un análisis a través del ejemplo de Fujimori. América Latina Hoyk, (64), 95-118.

Catelli, N. (2007). En la era de la intimidad. Beatriz Viterbo Editora.

Cerna Villagra, S. (2011). La senda del outsider: factores que explican la emergencia de candidatos exógenos al sistema de partidos en Perú y Paraguay. Estudios Paraguayos, XXIX y XXX(1 y 2), 117-145.

Charaudeau, P. (2005). Le discours politique. Les masques du pouvoir. Vuibert.

Charaudeau, P. (2009). Identité sociale et identité discursive. Un jeu de miroir fondateur de l’activité langagière. En Charaudeau, P. (Ed.), Identités sociales et discursives du sujet parlant. L’Harmattan. http://www.patrick-charaudeau.com/Identite-sociale-et-identite,217.html.

Corrales, J. (2008). Latin America’s neocadillismo: ex-presidents and newcomers running for president… and winning. Latin American Politics and Society, 50(3), 1-35.

Daniel Scioli. (23 de junio de 2015). Daniel Scioli - Entrevista en Animales Sueltos [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://bit.ly/3aOWdlo.

Daniel Scioli. (31 de julio de 2015). Daniel Scioli - Acá está [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/e1T3ZjCMN1g.

Daniel Scioli (21 de octubre de 2015). Daniel Scioli - Entrevista con Fantino [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/rQqXgHpHpMU.

Daniel Scioli. (9 de noviembre de 2015). Daniel Scioli - Hora de decisiones [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/_yj63oDQmK4.

Daniel Scioli. (19 de noviembre de 2015). Daniel Scioli - Con Karina en “Morfi, todos a la mesa” [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/iPle5NQvTDk .

Denunciaron a Scioli por su título universitario. (3 de noviembre de 2015). Clarín. https://bit.ly/3mu61E0.

El Newman: del rugby a la política, la escuela del dinero y el poder. (14 de noviembre de 2015). Perfil. https://bit.ly/3p2aArn.

El título universitario de Daniel Scioli, otra vez bajo sospecha. (7 de noviembre de 2016). Clarín. https://bit.ly/38xSkiD.

El Trece. (2 de agosto de 2015). Almorzando con Mirtha Legrand - Programa 02/08/15 [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://bit.ly/3aMlzjC.

Errera, C. (2006). La vie privée des politiques, un tabou de la presse française. Communication et langages, (148), 81-102. https://doi.org/10.3406/colan.2006.4598.

Gioannini, M. (2019). Sri sri mauricio: Consejos presidenciales para una vida exitosa. Análisis de la nueva era en el discurso oficial del presidente Mauricio Macri. Hologramática, 1(29), 57-79.

La universidad pública dejó de formar presidentes. (8 de agosto de 2015). Infobae. https://bit.ly/3t9RQag.

Langer, A. I. (2007). A Historical Exploration of the Personalisation of Politics in the Print Media: The British Prime Ministers (1945-1999). Parliamentary Affairs, 60(3), 371-387.

Langer, A. I. (2010). The Politization of Private Persona: Exceptional Leaders or the New Rule? The Case of the United Kingdom and the Blair Effect. International Journal of Press/Politics, 15(1), 60-76.

Macri, M. (27 de julio de 2015). El gran desafío [Web]. Mauricio Macri. https://bit.ly/2RhprOI.

Maingueneau, D. (2002). Problèmes d´ethos. Practiques, (113-114), 55-68.

Martín Salgado, L. (2002). Marketing político. Arte y ciencia de la persuasión en democracia. Paidós.

Martínez Carazo, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193.

Montero, A. S. (2012). Los usos del ethos. Abordajes discursivos, sociológicos y políticos. RÉTOR, 2(2), 223-242.

Pérez, S. (2013). Ser mujer y ser Presidenta: la construcción discursiva de la imagen de Cristina Fernández de Kirchner en el discurso presidencial, 2007-2011. En Balsa, J. (Ed.), Discurso, política y acumulación en el kirchnerismo (pp. 157-176). Universidad Nacional de Quilmes/Centro Cultural de la Cooperación.

Quintans, M. (5 de octubre de 2015). Daniel Scioli se recibió de Licenciado en Comercialización. Infobae. https://bit.ly/33vNlg1.

Rahat, G. y Kenig, O. (2018). From Party Politics to Personalized Politics?: Party Change and Political Personalization in Democracies. Oxford Scholarship.

Rahat, G. y Sheafer, T. (2007). The Personalization(s) of Politics: Israel, 1949-2003. Political Communication, (24), 65-80.

Rebolledo, M. (2017). La personalización de la política: una propuesta de definición para su estudio sistemático. Revista de Comunicación, 16(2), 147-176.

Rodríguez Andrés, R. (2016). El ascenso de los candidatos outsiders como consecuencia de las nuevas formas de Comunicación Política y la desafección ciudadana. Comunicación y Hombre, (12), 73-95.

Sarasqueta, G. (2020). Anatomía del relato político: conceptualización, funciones y piezas de una herramienta comunicacional estratégica. El caso del presidente Mauricio Macri (2015-2018). Política y Sociedad, 57(3), 821-841. https://dx.doi.org/10.5209/poso.67224.

Scioli, D. [@danielscioli]. (5 de octubre de 2015). Misión cumplida [Twit]. Twitter. https://bit.ly/3qbunVy.

Slimovich, A. (2017a). Los usos de Facebook y Twitter en el período de la campaña presidencial argentina de 2015. En Sutil Martín, D. y Luna García, A. (Eds.), Narrativas sociopolíticas en pleno siglo XXI: Perspectivas multidisciplinares en un mundo global. Global Knowledge Academics.

Slimovich, A. (2017b). La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales. Dixit, (26), 24-43. http://dx.doi.org/10.22235/d.v0i26.1321.

Stanyer, J. (2013). Intimate Politics. Publicity, Privacy and the Personal Lives of Politicians in Media-Saturated Democracies. Polity Press.

Telefe. (26 de octubre de 2015). Daniel y Lorena Scioli, la historia de un reencuentro en “Morfi, todos a la mesa” [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/CZElNysxdJQ.

Telefe. (17 de noviembre de 2015). Entrevista a Mauricio Macri y Juliana Awada - Morfi [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/9S9a2PNTzuM.

TVargenta999. (13 de noviembre de 2015). Macri en Animales Sueltos / Fantino – HD [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/QwHLGczB-8w.

Van Santen, R. y Van Zoonen, L. (2010). The Personal in Political Television Biographies. Biography, 33(1), 46-67.

Van-Aelst, P., Sheafer, T. y Stanyer, J. (2011). The personalization of mediated political communication: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 203-220.

Vommaro, G., Morresi, S. y Bellotti, A. (2015). Mundo PRO. Anatomía de un partido fabricado para ganar. Planeta.

Published
2021-06-30
How to Cite
Castelo Heymann, S. (2021). The curriculum vitae in Argentina’s 2015 presidential campaign: Analyzing the narratives around the educational and professional careers of candidates Mauricio Macri and Daniel Scioli . Austral Comunicación, 10(1), 39-60. https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1001.cas
Section
Free articles section