Communication and identity-building in Ángel de Lata (Rosario, 2000-2012)

  • María Cecilia Telleria Universidad Nacional de Rosario https://orcid.org/
Keywords: communication, identity, belonging, socio-antropology

Abstract

In this paper, we assess, from a socio-anthropological standpoint, the Ángel de Lata editorial project, a grassroots community magazine published in the city of Rosario (Santa Fe, Argentina). It was conceived as a space for discussion, identity-building, and belonging, and was guided by a Latin American theoretical perspective that links communication to culture. From the outset, we understood that communication — as a social process formed within the larger culture — can inspire ideas of belonging and identity. Since the beginning, Ángel de Lata has sought to offer a stage for collective work alongside social organizations, whose dynamics have led to varied visions for the project. We provide an overview of how Ángel de Lata came to be, describing the different places where the magazine has circulated, looking at the emerging social representations it enabled, and recovering the voices of those social actors who were a part of it.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Ed. Laborde.

Alucín, S. y Denardi, L. (2012). Moralidades, educación popular y pobreza: un estudio comparativo de experiencias educativas confesionales en Rosario y Gran Buenos Aires. 2° Jornadas de Investigadores en Formación. Reflexiones en torno al proceso de investigación, IDES. Buenos Aires, Argentina, 14 al 16 de noviembre de 2012. https://static.ides.org.ar/archivo/giif/2012/11/Educacion-Alucin-Denardi.pdf.

Araujo Albrecht, R. (2009). La Luciérnaga, revista de los chicos de la calle. Del cambio social a la empresa social (Tesina de Licenciatura). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. http://comunicacion.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/16/2013/02/2319.pdf.

Augé, M. (1996). El sentido de los otros. Actualidad de la antropología. Paidós.

Barturen, M. (1997). El fenómeno de la prensa social. Revista de Servicios Sociales, (31), 44-54. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2699202.

Buffarini, M. (2008). Transformaciones en el espacio urbano. Las personas sin hogar y los usos del espacio urbano público. Revista de la Escuela de Antropología, XIV, 191-200.

Castells, M. (2004). La era de la información. Economía, sociedad y cultura (Vol. II). Siglo XXI.

Díaz, C., Lacombe, E. y López, C. (2002). El Juicio de la Mirada. Incidencia de la mirada social en la construcción y resignificación de los atributos identitarios. Análisis de un caso particular: Los chicos trabajadores de La Luciérnaga (Tesina de licenciatura). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Fasano, P. y Roquel, E. (2015). Comunicación comunitaria: un proyecto en busca de definiciones. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1), 1-9. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/62617/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1.

Franco, D. (2002). “Hecho en Buenos Aires”: un proyecto editorial para los sin techo (Tesina de licenciatura). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. http://comunicacion.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/16/2013/02/1196.pdf.

García Canclini, N. (1995). Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Sudamericana.

Giménez, G. (1997). Materiales para una teoría de las identidades sociales. Frontera Norte, 9 (18), 9-28. https://fronteranorte.colef.mx/index.php/fronteranorte/article/viewFile/1441/891.

Goffman, E. (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Amorrortu.

Gutner, E. (2016). La representación de la cultura en el discurso de los indigentes (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Rosario, Santa Fe. https://rephip.unr.edu.ar/xmlui/handle/2133/11395.

Hall, S. y Du Gay, P. (Comps.). (2003). Cuestiones de identidad cultural. Amorrortu.

Heram, Y. (2008). Contracultura, democracia y medios. Un análisis del El Porteño. XII Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación. Rosario, Santa Fe, Argentina, 16 al 18 de octubre de 2008.

Kejval, L. (2016). Ante la Ley. Reconfiguraciones de la identidad política de las radios comunitarias, populares y alternativas argentinas (1983-2015) (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Marioni, L. (2018). Participación de jóvenes en medios de comunicación comunitarios, alternativos y populares en la Región Centro, Argentina. Una aproximación para su estudio. Revista Brasiliense de Pos-graduacao em Ciencias Sociais, 14(1), 38-58. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/113474.

Martín Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones. Editorial Gustavo Gili.

Martín Barbero, J. (2004). Oficio de Cartógrafo. Fondo de Cultura Económica.

Mata, M. (2000). Reflexiones acerca de las investigaciones en comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, (35). http://revistalatinacs.org/argentina2000/01cmata.htm.

Melella, C. (2010). Prensa migrante. La construcción de la identidad boliviana en el periódico Renacer. XIV Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación. Buenos Aires, Argentina, 16 al 18 de septiembre de 2010.

Rama, Á. (1998). La ciudad letrada (Trabajo original publicado ca. 1984). Arca.

Rockwell, E. (2011). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Sigarusa, C. (2006). Las revistas políticos-culturales locales: construirse desde La Orilla. X Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación. San Juan, Argentina, 19 al 21 de octubre de 2006.

Vinelli, N. y Rodríguez Esperón, C. (2004). Contrainformación. Medios alternativos para la acción política. Continente.

Verón, E. (1985). El análisis del “Contrato de Lectura”, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En Les Medias: Experiences, recherches actuelles, applications. Institut de recherches et d'études publicitaires. https://semioticaderedes-carlon.com/wp-content/uploads/2018/04/veron-analisis_del_contrato_de_lectura.pdf.

Wilkis, A. (2006). Un análisis del circuito de donación surgido a partir de las “publicaciones de la calle” en la ciudad de Buenos Aires. Avá, Revista de Antropología, (9), 108-131. http://www.ava.unam.edu.ar/images/09/pdf/ava09_08_wilkis.pdf.

Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Las Cuarenta.

Published
2021-06-30
How to Cite
Telleria, M. C. (2021). Communication and identity-building in Ángel de Lata (Rosario, 2000-2012). Austral Comunicación, 10(1), 243-276. https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1001.tel
Section
Free articles section