An interpretative study of technical images used by the Frente de Todos coalition
The 2019 electoral campaign in Argentina
Abstract
The 2019 elections in Argentina, held at both the provincial and national levels, gave rise to a campaign style centered on the closeness between party leaders and their electors. Indexical images – whether static or in movement, and regardless of the devices used to capture and broadcast them – are relevant units of observation for examining a design grammar that privileges the potential and power of political candidates over the specifics of their government plans. Our study seeks to detect – in visual and audiovisual ads by the Frente de Todos coalition – a style of communication that places politicians and civilians on an equal plane, along with the secular elements and spaces that connote the entirety of these representations. To this end, we amassed two corpora of images: one depicting Alberto Fernández, the presidential candidate; and another showing Axel Kicillof, who ran for Governor of Buenos Aires Province. We assessed them individually and compared them through a methodological process known as the “principle of differentiation.” We sought to recognize the compositional logic behind the images used for political campaigns in Argentina, which we believe form a system alongside the typical linguistic discourses employed in electoral contexts.
Downloads
References
Abélès, M. (1998). Rituales y comunicación política moderna. En Ferry, J. M. Wolton, D., Touraine, A., Boudon, R., Livet, P., Achache, G., Verón, E., Abélès, M., Dayan, D., Reynié, D., Noelle-Neumann, E., Bregman, D., Gerstlé, J., Rieffel, R. y Parodi, J. L., El nuevo espacio público (pp. 140-157). Barcelona: Gedisa.
Agamben, G. (2001). Forma-de-vida. En Medios sin fin. Notas sobre la política (pp. 13-20). Valencia: Pre-textos.
Agamben, G. (2007). La potencia del pensamiento. En La potencia del pensamiento. Ensayos y conferencias (pp. 351-368). Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Annunziata, R. (2018). ‘Si viene, yo lo voto’: la proximidad en timbreos y visitas de Mauricio Macri durante la campaña electoral y su primer año de gobierno (2015-2016). Austral Comunicación, 7(1), 57-90. https://doi.org/10.26422/aucom.2018.0701.ann.
Aristóteles [¿348-335?] (2015a). Sobre la interpretación [Libro IX, Cap. III]. En Tratados de Lógica (pp. 291-333). Madrid: Gredos.
Aristóteles [¿368-348?] (2015b). Acerca del alma [Libro II, capítulo quinto]. En Ética (pp. 331-451). Madrid: Gredos.
Aristóteles [¿335-322?] (2015c). Libro Noveno. En Metafísica (pp. 295-319). Madrid: Gredos.
Barthes, R. (1986). El mensaje fotográfico. En Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces (pp. 11-27). Barcelona: Paidós.
Benasayag, M. y Sztulwark, D. (2000). Poder y potencia. En Política y situación. De la potencia al contrapoder (pp. 77-115). Buenos Aires: De mano en mano.
Benveniste, E. (1999). Las relaciones de tiempo en el verbo francés. Semiosis. Nueva época, 1(5), 52-61. Obtenido el 14 de octubre de 2016 de https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/6624/19995P52.pdf;jsessionid=671B03C84E691143B5EB8D81EDB64E12?sequence=2.
Bordwell, D. y Thompson, K. (1993). El arte cinematográfico. Una introducción. Barcelona: Paidós.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción. Barcelona: Paidós.
Greimas, A. J. (1971). Semántica Estructural. Investigación Metodológica. Madrid: Gredos.
Greimas y Courtés, J. (1990). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
Grimson, A. y Rocha, A. (1994). Algunas tendencias del discurso político en la televisión. En Mangone, C. y Warley, J. (eds.). El discurso político: del foro a la televisión (pp. 181-197). Buenos Aires: Biblos.
Groys, B. (2014). La obligación del diseño de sí. En Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea (pp. 21-35). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.
Gubern R. (1987). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili.
Landi, O. (1992). Devórame otra vez. ¿Qué hizo la televisión con la gente? ¿Qué hace la gente con la televisión? Buenos Aires: Planeta.
Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Buenos Aires: Anagrama.
Machado, A. (2009). El sujeto en la pantalla. La aventura del espectador, del deseo a la acción. Barcelona: Gedisa.
Manin, B. (1998). Metamorfosis del gobierno representativo. En Los principios del gobierno representativo (pp. 237-287). Madrid: Alianza.
Metz, C. (1993). La enunciación impersonal o la perspectiva del filme. Semiosis. Primera época, 30(enero diciembre), 53-80.
Metz, C. (2002). El decir y lo dicho en el cine: ¿hacia el declive de lo verosímil? En Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968) (Vol. 1, pp. 251-265). Barcelona: Paidós.
Mitry, J. (2006). Estética y psicología del cine. 1 Las estructuras. México, D. F: Siglo XXI.
Mora y Araujo, M. (1991). Ensayo y error. La nueva clase política que exige el ciudadano argentino. Buenos Aires: Planeta.
Muraro, H. (1987). La invasión cultural en América Latina. En Invasión cultural, economía y comunicación (pp. 15-41). Buenos Aires: Editorial Legasa.
Peirce, C. S. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Fernández, A. [Alberto Fernández]. (2019a). Recorrí la feria La IAPI con Mayra Mendoza. [Imagen]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/alferdezok/photos/a.1815083972048304/2527034760853218.
Fernández, A. [Alberto Fernández]. (2019b). Hoy volví a la Facultad de Derecho de la UBA a tomar examen. [Imagen]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/alferdezok/photos/a.1815083972048304/2543500215873339.
Fernández, A. [Alberto Fernández]. (2019c). Argentina necesita tu voto [Video]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/1786813798208655/videos/766833490426117.
Fernández, A. [Alberto Fernández]. (2019d). Quilmes [Video]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/1786813798208655/videos/385410149009390
Fernández, A. [Alberto Fernández]. (2019e). Argentina contra el hambre [Video]. Facebook. Obtenido de
https://www.facebook.com/1786813798208655/videos/ 2475737395847534.
Fernández, A. [Alberto Fernández]. (2019f). Todos [Video]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/alferdezok/videos/493730884734526/.
Kicillof, A. [Axel Kicillof]. (2019a). En San Isidro. [Imagen]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/kicillofok/photos/a.1390927904406377/1390928247739676.
Kicillof, A. [Axel Kicillof]. (2019b). En General Las Heras. [Imagen]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/kicillofok/photos/a.1338342422998259/1338343372998164.
Kicillof, A. [Axel Kicillof]. (2019c). Recorriendo Buenos Aires [Video]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/116053261893854/videos/409579939935461.
Kicillof, A. [Axel Kicillof]. (2019d). Visita a Esteban Echeverría [Video]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/116053261893854/videos/704234270021917.
Kicillof, A. [Axel Kicillof]. (2019e). Axel en persona [Video]. Facebook. Obtenido de https://www.facebook.com/kicillofok/videos/361057334818140/.
Rosanvallon, P. (2009). La legitimidad democrática. Imparcialidad, reflexividad, proximidad. Buenos Aires: Manantial.
Schaeffer, J. M. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Ediciones Cátedra.
Schumcler, H. (1984). Un proyecto de comunicación/cultura. Comunicación y cultura, (12), 3-8.
Thompson, J. B. (1998). Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Traversa, O. y Moré, M. R. (2007). Acerca de la construcción del cuerpo en el período 1940-1970: un curso de semiotización en los medios de prensa. En Traversa, O. (comp.). Cuerpos de papel II. Figuraciones del cuerpo en la prensa 1940-1970 (pp. 161-179). Buenos Aires: Santiago Arcos Editor.
Verón, E. (1996). De la imagen semiológica a las discursividades. El tiempo de una fotografía. En Veyrat-Masson, I. y Dayan, D. (comps.). Espacios públicos en Imágenes (pp. 47-71). Barcelona: Gedisa.
Verón, E. (1997). La mediatización. En Cursos y conferencias. Segunda época. Semiosis de lo Ideológico y del Poder. La mediatización (pp. 41-132). Buenos Aires: Oficina de Publicaciones del CBC, Universidad de Buenos Aires.
Verón E. (1998). Mediatización de lo político Estrategias, actores y construcción de los colectivos. En Gauthier, G., Gosselin A. y Mouchon J. (comps.), Comunicación y Política (pp. 220-236). Barcelona: Gedisa.
Waisbord, S. (1995). El gran desfile. Campañas electorales y medios de comunicación en la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.