New players in the book ecosystem
Argentine bookstagrammers and literary recommendations in a digital space
Abstract
Online publication formats, such as social media, have clearly transformed how literary works are produced, circulated, and read. In Argentina, as in the rest of the world, Instagram accounts dedicated to reading and recommending books are growing at an accelerating rate. (This, in turn, has allowed for the nominalization and expansion of the market.) The number of users who follow these accounts has likewise grown, leading to the rise of informal communities that, in some cases, transcend their online origins. This paper presents a descriptive and analytical assessment of four Instagram accounts (four bookstagrammers) that offer book recommendations as well as contents based on their own libraries and reading histories. Our results show how these accounts distance themselves from the practices of literary criticism, associated with the heritage of print publications in Argentina; while adopting tools for the distribution and consumption of culture, which help characterize the interactions between recommenders, readers, authors, and publishers.
Downloads
References
Albarello, F., García Luna, A. L. y Arri, F. (2019). Los booktubers en el ecosistema del libro y la lectura. Revista Latinoamericana de Estudios Editoriales, (1). Obtenido de http://redeseditoriales.org/OJS/index.php/Releed/article/view/releed-1-12-albarello-garcia-arri.
Altamirano, C. y Sarlo, B. (1983). Literatura/Sociedad. Buenos Aires: Hachette.
Arfuch, L. (2015). El “giro afectivo”. Emociones, subjetividad y política. Designis. (24), 245-254.
Botto, M. (7-9 de mayo de 2012). Esos raros proyectos nuevos. Reflexiones para la conceptualización de las nuevas prácticas editoriales (Ponencia). Memoria académica del VIII Congreso de Teoría y Crítica literaria Orbis Tertius. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Obtenido de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1584/ev.1584.pdf.
Botto, M. (2014). 1990-2010. Concentración, polarización y después. En De Diego, J. L. (dir.). Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010) (pp. 219-269). Fondo de Cultura Económica.
Cámara Argentina del Libro. (2020). Informe de producción del libro argentino 2019. Obtenido de https://www.camaradellibro.com.ar/index.php/la-camara/noticias/30-noticias-cal/3226-informe-de-produccion-2019.
Carlón, M. (2015). Público, privado e íntimo: el caso Chicas bondi y el conflicto entre el derecho a la imagen y a la libertad de expresión en la circulación contemporánea. En Castro, P. C. (org.). Dicotomía público/privado: estamos no camino certo? (pp. 211-232). Maceió: EDUFAL.
Echevarría, S. (2009). El futuro llegó, hace rato. No Retornable, (4). Obtenido de http://www.no-retornable.com.ar/v4/dossier/introduccion.html.
Ernst, W. (2018). Tempor(e)alities and archive-textures of media-connected memory. En Hoskins, A. (ed.). Digital memory studies. Media pasts in transition (pp. 143-155). Nueva York: Routledge.
García Canclini, N. (2009). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Gedisa.
Groys, B. (2014). Volverse público: las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
Hernaiz, S. (2012). Revistas literarias y lugar social de la literatura en los años noventa. En Rodolfo Walsh no escribió Operación masacre y otros ensayos (pp. 99-127). Bahía Blanca: 17 Grises Editora.
Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: UOC.
Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet. Embedded, embodied and everyday. Londres/Nueva York: Bloomsbury.
Hoskins, A. (2017). Digital memory studies. Media pasts in transition. Nueva York: Routledge.
Hui, Y. (2017). ¿Qué es un objeto digital? Virtualis, 8(15), 81-96. Obtenido de https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/221/199.
Kallinikos, J., Aaltonen, A. y Marton, A. (2010). A theory of digital objects. First Monday, 15(6-7). Obtenido de https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/download/3033/2564.
Lahire, B. (2004). Conclusión. Del consumo cultural a las formas de la experiencia literaria. En Lahire, B. (coord.). Sociología de la lectura (pp. 197-198). Barcelona: Gedisa.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
Manovich, L. (2013). Zooming into an Instagram City: Reading the local through social media. First Monday, 18(7). Obtenido de https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/download/4711/3698.
Manovich, L. (2017). Instagram and Contemporary Image. Manovich.net, Cultural Analytics Lab. Obtenido de http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image.
Menotti, E. (mayo de 2018). “Decime un libro”: nueva forma de ser un bookstagrammer. Clapps. Obtenido de https://www.clapps.com.ar/decime-libro-nueva-forma-bookstagrammer/.
Montaldo, G. (2017). Ecología crítica contemporánea. Cuadernos de Literatura, (41), 50-61. Obtenido de https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl21-41.ecco.
Pariser, E. (2017). El filtro burbuja. Barcelona: Taurus.
Patiño, R. (2017). El ensayismo crítico y la transnacionalización del latinoamericanismo en el Cono Sur (1990-2000). Anales de Literatura Hispanoamericana, (46), 49-62.
Ramsey, D. (2018). Tensions in the interface. The archive and the digital. En Hoskins, A. (ed.). Digital memory studies. Media pasts in transition (pp. 280-301). Nueva York: Routledge.
Rodríguez Ruiz, J. (2018). Del autor junta palabras al autor junta palabras, imágenes, sonidos, interactividades, algoritmos: la gestión literaria en la era (post) digital. La palabra, (32), 19-41. Obtenido de https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8159.
Sarlo, B. (1992). Intelectuales y revistas: razones de una práctica. América. Cahiers du CRICCAL, (9-10), 9-16. Obtenido de https://doi.org/10.3406/ameri.1992.1047.
Shum, Y. M. (16 de marzo de 2020). Situación digital, Internet y redes sociales Argentina 2020. Yi Min Shum Xie Social Media. Obtenido de https://yiminshum.com/social-media-argentina-2020/.
Stephenson, N. (2003). En el principio… fue la línea de comandos. Madrid: Traficantes de sueños.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Vanoli, H. (2019). El amor por la literatura en tiempos de algoritmos. 11 hipótesis para discutir con escritores, editores, lectores, gestores y demás militantes. Buenos Aires: Siglo XXI/Crisis.
Verón, E. (1997). Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos de la comunicación, (48), 9-17.
Verón, E. (2013). Lógicas sistémicas sociales y socioindividuales. En La semiosis social 2. Ideas, momentos, interpretantes (pp. 291-303). Buenos Aires: Gedisa.
Vigna, D. (2014). La década posteada. Blogs de escritores argentinos (2002-2012). Córdoba: Alción Editora.
Vigna, D. (2015). De la tradición de revistas al mundo virtual. Aproximación a las publicaciones culturales digitales en el campo intelectual argentino de la última década. Pilquen (ciencias sociales), (3), 21-35. Obtenido de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/1401/pdf.
Wrede, O. (25 de mayo de 2005). Are blogs different to forums? Details of a global brain. Obtenido de http://wrede.interfacedesign.org/archives/992.html.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.