Independent publishing houses and the problem of distribution
The cases of Eterna Cadencia and Santiago Arcos
Abstract
In this paper, we will consider editorial distribution from the point of view of independent publishing houses. These small and mid-range publishers face unique challenges when it comes to commercially distributing their book releases. Some publishers hire specialized distribution companies, while others take on this task themselves. Both methods present their own quirks, which we analyze in what follows. To this end, we will discuss the experiences of two independent publishers in Argentina, Eterna Cadencia and Santiago Arcos.
Downloads
References
Amadeo González, P. (2016). Relatos sobre trabajo en pequeñas editoriales. En Badenes, D. y Stedile Luna, V. (Comps.), Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 63-84). La Plata: Club Hem Editores.
Badenes, D. (2019). La edición imperfecta. En Badenes, D. y Stedile Luna, V. (Comps.), Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 21-44). La Plata: Club Hem Editores.
Becerra, M. y Mastrini, G. (2009). El problema de la concentración. En Los dueños de la palabra. Buenos Aires: Prometeo.
Becerra, M. y Mastrini, G. (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina 2000-2015: nuevos medios y tecnologías, menos actores. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Bhaskar, M. (2014). La máquina de contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. México: Fondo de Cultura Económica.
Botto, M. (2006). La concentración y la polarización de la industria editorial. En Luis de Diego, J. (Dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina 1880-2000. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Bourdieu, P. (2000). Una revolución conservadora en la edición. En Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.
Bustamante, E. (2008). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación: las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Editorial Gedisa.
Cámara Argentina del Libro (2018). Informe de producción del libro argentino. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de https://www.camaradellibro.com.ar/index.php/panorama-editorial/estadisticas
Cámara Argentina del Libro (2019). Informe de producción del libro argentino. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de https://www.camaradellibro.com.ar/index.php/panorama-editorial/estadisticas
Centro de Estudios para la Producción (2014). La industria del libro en Argentina. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://www.funcex.org.br/material/redemercosul_bibliografia/biblioteca/ESTUDOS_ARGENTINA/ARG_51.pdf
Colleu, G. (2008). La edición independiente como herramienta protagónica de la bibliodiversidad. Buenos Aires: La Marca Editora.
Conde, J. y Hafter, L. (2019). Hacia una categoría de edición-arte. En Badenes, D. y Stedile Luna, V. (Comps.), Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 21-44). La Plata: Club Hem Editores.
De Diego, J. L. (2006). Editores y políticas editoriales en Argentina 1880-2000. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
De Diego, J. L. (2012). Concentración económica, nuevos editores, nuevos agentes. Primer Coloquio Argentino de Estudios sobre el Libro y la Edición, La Plata. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=q&r=1&hs=1&css=1&cc=arti&cc=convenio&cc=eventos&cc=libros&cc=norma&cc=planes&cc=progra&cc=proyecto&cc=tesis&cc=extension&c=all&t=0&sf=&j=me&q=Coloquio+Argentino+de+Estudios+sobre+el+Libro+&fqf=ZZ
De Diego, J. L. (2015). La otra cara de Jano. Una mirada crítica sobre el libro y la edición. Buenos Aires: Ampersand.
De Mateo Pérez, R., Saura, L. B. y Casals, M. S. (2009). Gestión de empresas de comunicación. Sevilla: Comunicación social.
Dujovne, A. (2017). La aventura intelectual de publicar un libro. Anfibia. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://www.revistaanfibia.com/ensayo/la-aventura-intelectual-de-publicar-un-libro/
Dujovne, A. (3 de marzo de 2018). Alejandro Dujovne: “La pérdida de diversidad editorial o de ‘bibliodiversidad’ conlleva, en definitiva, a un empobrecimiento de la vida cultural e intelectual de una sociedad”. Revista Mutt. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://revistamutt.com/letras/alejandro-dujovne/
Esteves, F. (2014). Manual de supervivencia para editores del siglo XXI. Buenos Aires: Eudeba.
Gil, M. y Gómez, M. (2017). Manual de edición: guía para estos tiempos revueltos. Buenos aires: La Marca Editora.
Gómez Escalonilla, G. (2004). La edición de libros: un sector potente a la defensiva digital. En Bustamante, E. (Comp.), Comunicación y cultura en la era digital: industrias, mercados y diversidad en España (pp. 37-66). Barcelona: Gedisa.
Jambeiro, O., Brittos, V. y Simis, A. (2005). Información y comunicaciones globales: para comprender el siglo XXI. En Bolaño, C., Mastrini, G. y Sierra F. (Comps.), Economía política, comunicación y conocimiento. Una perspectiva crítica latinoamericana (pp. 371-396). Buenos Aires: La Crujía.
López Winne, H. y Malumián, V. (2016). Independientes, ¿de qué? Hablan los editores de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.
Mastrini, G. (2014). Economía de la comunicación y la cultura. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Mosco, V. (2006). Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 11, 57-79.
Muniz Júnior, J. de S. (2015). Itinerarios de una identidad voluble: el debate sobre la edición. Orbis Tertius, 21, 145-158.
Páez, C. D. (2018). La concentración del mercado editorial en Argentina entre 1991 y 2001. (Tesis de posgrado). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/909
Saferstein, E. (2013). La cocina del “best-seller” político: producción y circulación de géneros editoriales sobre la coyuntura socio-política argentina (2001-2011). (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de San Martín.
Saferstein, E. (2019). Las ferias de libros y sus públicos. Circulación, visibilidad y desigualdades estructurales en el campo editorial. En Badenes, D. y Stedile Luna, V. (Comps.), Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 241-254). La Plata: Club Hem Editores.
Saferstein, E. y Szpilbarg, D. (2014). La industria editorial argentina 1990-2010: entre la concentración económica y la bibliodiversidad. Alternativa, 3, 1-21.
Schierloh, E. (junio de 2019). Sobre la independencia editorial (con coordenadas para evaluarla). Mímesis. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de https://edicionesmimesis.cl/index.php/2019/06/19/sobre-la-independencia-editorial-con-coordenadas-para-evaluarla-por-eric-schierloh/
Szpilbarg, D. (2010). Editoriales artesanales y libros-arte: nuevos modos de producción y circulación social del libro. Reflexiones a partir del caso de las editoriales Funesiana y Clase Turista. VI Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5755/ev.5755.pdf
Szpilbarg, D. (2013). El editor como intermediario cultural. El caso de las editoriales digitales en Argentina. X Jornadas de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. Obtenido el 13 de mayo de 2020 de http://cdsa.aacademica.org/000-038/414.pdf
Szpilbarg, D. (2019). Cartografía Argentina de la edición Mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI. Buenos Aires: Tren en Movimiento.
Szpilbarg, D. y Saferstein, E. (2012). El espacio editorial “independiente”: heterogeneidad, posicionamientos y debates. Hacia una tipología de las editoriales en el período 1998-2010. Primer Coloquio Argentino de Estudios sobre el Libro y la Edición, del 31 de octubre al 2 de noviembre. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Buenos Aires, Argentina.
Tremblay, G. (2011). Industrias Culturales, economía creativa y sociedad de la información. En Albornoz, L. (Comp.), Poder, Medios, Cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós.
Vanoli, H. y Saferstein, E. (2011). Cultura literaria e industria editorial. Desencuentros, convergencias y preguntas alrededor de la escena de las pequeñas editoriales. En Rubinich, L. y Miguel, P. (Eds.), Creatividad, economía y cultura en la ciudad de Buenos Aires 2001-2010 (pp. 1-10). Buenos Aires: Aurelia Rivera.
Velázquez, G, (2019). La distribución asociada: alianzas contingentes y proyectos asociados. En Badenes, D. y Stedile Luna, V. (Comps.), Estado de feria permanente. La experiencia de las editoriales independientes asociativas argentinas 2001-2020. La Plata: Club Hem Editores.
Zallo, R. (1988). Economía de la comunicación y la cultura. Madrid: Akal.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.