Nonprofit television in Argentina after the Audiovisual Law
The Barricada TV case
Abstract
With the passing of Argentina’s Audiovisual Communication Services Law (LSCA) in 2009, the country’s radio and TV media system went through a profound transformation. Among its many features, the law paid special attention to nonprofit community media, to which it reserved a third of the radio spectrum. Media actors who had been persecuted up to 2009 came to (potentially) occupy a central role in the new media landscape that was being built. However, towards the end of 2015, the condition of nonprofit community television differed markedly from what had been outlined in the law. This paper has two objectives. First, it seeks to describe and interpret LSCA’s application between 2009 and 2015 in matters concerning nonprofit community television. Previous investigations have found the law’s application to be lackluster and biased due to the government having other priorities. This situation remained the same in 2015, and was aggravated when the new executive, voted into office that year, modified the LSCA to the point of devaluing it. Second, it hopes to deepen our understanding of the relationship between the state and community media, a subject that has received little attention. In what follows, the paper will address how nonprofit community television in Argentina has made the transition from persecution to legalization, and how this shift has had uncertain results for media actors who have been historically suspicious of the state. Although they have gained legal protection and economic resources through subsidies, they must now abide by a rigorous law as well as greater administrative control and monitoring. We have followed a qualitative methodology, basing our research on the analysis of both previous investigations and documentation from official and journalistic sources. We have also supplemented these materials with in-depth interviews with media actors involved in this process.
Downloads
References
Argentina. Ley Nº 26.522. Servicios de Comunicación Audiovisual. Disponible en: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/155000-159999/158649/norma.htm [consultado: mayo de 2016].
Becerra, Martín (2010). Las noticias van al mercado: etapas de la historia de los medios de la Argentina. En: Lugones, Gustavo & Flores, Jorge (comps). Intérpretes e interpretaciones de la Argentina en el bicentenario (p. 139-165). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Becerra, Martín (2016a). De la concentración a la convergencia: política de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.
Becerra, Martín (2016b). Restauración. Buenos Aires: Quipu: políticas y tecnologías de comunicación [blog]. Disponible en: https://martinbecerra.files.wordpress.com/2016/01/restauracic3b3n-blog-becerra-ene20165.pdf [consultado: mayo de 2016].
Becerra, Martín; Marino, Santiago & Mastrini, Guillermo (2012). Mapping digital media: Argentina. London: Open Society Foundations (OSF). Disponible en: https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-mediaargentina-20121107.pdf [consultado: mayo de 2016].
Becerra, Martín et al. (2016). Diagnóstico sobre el acceso del sector sin fines de lucro a medios audiovisuales en la Argentina. En: Segura, Maria Soledad & Weckesser, Cintia (eds.). Los medios sin fines de lucro entre la Ley Audiovisual y los decretos: estrategias, desafíos y debates en el escenario 2009-2015 (p. 153-164). Córdoba: Editorial de la UNC [Universidad Nacional de Córdoba].
Busso, Néstor & Jaimes, Diego (comps.) (2011). La cocina de la ley. Buenos Aires: FARCO.
Di Santi, Matías & Riera, Ariel (2016). “Un mapa poco adecuado”. En: Marino, Santiago (ed.). El audiovisual ampliado: políticas públicas, innovaciones del mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión argentina frente a la convergencia. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador.
Guimerà i Orts, Josep Àngel (2013). Políticas de comunicación, pluralismo y televisión sin afán de lucro: el caso de Argentina”. Ámbitos: revista internacional de comunicación, 23. Disponible en:
http://ambitoscomunicacion.com/2013/politicas-de-comunicacion-pluralismo-y-television-sin-afan-de-lucro-el-caso-de-argentina/# [consultado: mayo de 2016].
Lacunza, Sebastián & Marino, Santiago (2013, nov. 1). Una encrucijada para dos: Clarín y el Gobierno. En: Ámbito financiero, suplemento Viernes.
Marino, Santiago (2009). El caso Argentina. En: Gómez, Gustavo & Aguerre, Carolina (coords.) Las mordazas invisibles: nuevas y viejas barreras a la diversidad en la radiodifusión (p. 55-76). Buenos Aires: Asociación Mundial de Radios Comunitarias-América Latina y Caribe (AMARC-ALC). Programa de Legislaciones y Derecho a la Comunicación.
Marino, Santiago (2013). Políticas de comunicación del sector audiovisual: las paradojas de modelos divergentes con resultados congruentes. Los casos de la Televisión por Cable y el Cine en Argentina entre 1989-2007 [tesis]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales.
Marino, Santiago (2014). Vaivén: desgranar moralejas en la Argentina de la ley audiovisual. Observatorio latinoamericano, 14, p. 79-91. Disponible en: http://iealc.sociales.uba.ar/files/2011/06/Observatorio-Latinoamericano-14-medios.pdf [consultado: mayo de 2016].
Marino, Santiago (ed.) (2016). El audiovisual ampliado: políticas públicas, innovaciones del mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión argentina frente a la convergencia. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador.
Marino, Santiago; Mastrini, Guillermo & Becerra, Martín (2011). El proceso de regulación democrática de la comunicación en Argentina. Derecho a comunicar, 1, p. 1-17.
Mastrini, Guillermo (ed.) (2009). Mucho ruido, pocas leyes: economía y políticas de comunicación en la Argentina (1920-2004). Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Postolski, Glenn & Marino, Santiago (2009). Relaciones peligrosas: los medios y la dictadura: entre el control, la censura y los negocios. En: Mastrini, Guillermo (ed). Mucho ruido, pocas leyes: economía y políticas de comunicación en la Argentina (1920-2004) (p. 159-188). Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Segura, María Soledad (2013). Contigo o sin ti: medios no lucrativos y Estado desde la Ley 26.522. Austral Comunicación, 2 (2), p. 145-185. Disponible en: http://www.austral.edu.ar/ojs/index.php/australcomunicacion/article/view/64 [consultado: mayo de 2016].
Segura, Maria Soledad & Weckesser, Cintia (2016). Los medios sin fines de lucro entre la Ley Audiovisual y los decretos: estrategias, desafíos y debates en el escenario 2009-2015. Córdoba: Editorial de la UNC [Universidad Nacional de Córdoba].
Soriano, Jaume (2007). L’ofici de comunicòleg: mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo.
Torres, Javier (2011). Políticas públicas y comunicación comunitaria. En: Comunicación y televisión popular (p. 55-70). Buenos Aires: El Rio Suena.
Venesson, Pascal (2013). Estudios de casos y seguimiento de procesos: teoría y práctica. En: Della Porta, Donatella & Keating, Michael (eds.). Enfoques y metodologías en las ciencias sociales: un enfoque pluralista (p. 237-254). Madrid: Akal.
Vinelli, Natalia (2011). Siete chicanas sobre la televisión alternativa. En: Vinelli, Natalia (comp.). Comunicación y televisión popular (p. 89-98). Buenos Aires: El Rio Suena.
Vinelli, Natalia (2015). Entrevista realizada por los autores de este artículo en junio.
Vinelli, Natalia (2016). Televisión alternativa y Ley 26.522: diario de una presentación a concurso. En Segura, Maria Soledad & Weckesser, Cintia (eds.). Los medios sin fines de lucro entre la Ley Audiovisual y los decretos: estrategias, desafíos y debates en el escenario 2009-2015 (p. 51-53). Córdoba: Editorial de la UNC [Universidad Nacional de Córdoba].
Wimmer, Roger D. & Dominick, Joseph R. (2011). Mass media research: an introduction. 9th ed. Boston: Wadsworth.
Yin, Robert K. (2009). Case study research: design and methods. Thousand Oaks: Sage.
Copyright (c) 2016 Santiago Marino, Josep Àngel Guimerà Orts
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.