New regulatory contexts in the convergence of media, telecommunications, and entertainment

A proposed matrix analysis

  • José Crettaz Instituto de Ciencias Sociales y Disciplinas Proyectuales (INSOD), Fundación UADE, Argentina
Keywords: convergence of regulation, mass media, telecommunications, broadcasting

Abstract

In the current global context of technological transformation, regulatory change in communication media and telecommunications mean new realities for audiences, companies, and countries, which in turn affect the production, distribution, and consumption of information, knowledge, and entertainment. However, despite the volume of the literature dedicated to these developments, there are presently no analytical tools that might allow us to clarify and compare such regulations from a broad perspective that moves beyond the traditional division between broadcast and telecommunications. This article revisits and assesses still-relevant contributions to the field and then proposes a matrix analysis to classify and compare converging regulatory frameworks. This matrix will be divided into: a) general categories (general framework, definition, and classification of services; legal status of regulated entities; allocated frequencies, licences, clusters, authorities, technological evolution, other fundamental rights, taxes, and rates) and b) specific categories, which are, in turn, subdivided into: 1) contents (public media, publicity and finance, entertainment industries) and 2) networks (services, fixed infrastructure, mobile infrastructure).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, L. (2011). Redes y servicios digitales: una nueva agenda políticotecnológica. En: Poder, medios, cultura: una mirada crítica desde la economía política de la comunicación (p. 275). Buenos Aires: Paidós (Estudios de comunicación).

Asociación por los Derechos Civiles (ADC) (2008). Legislación comparada sobre regulación de pauta oficial. Buenos Aires: ADC. Disponible en: http://censuraindirecta.org/files/files/Estudio%20sobre%20legislaci%C3%B3n%20comparada_visto%20Eleo(1).pdf (consultado: 18 junio 2015).

Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia: política de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.

Chaparro, E. (2014). Neutralidad de la red: indefiniciones e imprecisiones a la orden del día. [Córdoba, Argentina]: Fundación Vía Libre. Disponible en: http://www.vialibre.org.ar/2014/07/22/neutralidad-de-la-red-indefiniciones-eimprecisiones-a-la-orden-del-dia/ (consultado: 17 junio 2015).

De Charras, D.; Lozano, L. & Rossi, D. (2012). Ciudadanía(s) y derecho(s) a la comunicación. En: Bizberge, A.; de Charras, D. & Mastrini, G. (eds). Las políticas de comunicación en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía.

Fox, E. & Waisbord, S. (2002). Latin politics, global media. Texas: University of Texas Press.

Freedman, D.; Henten, A.; Towse, R. & Wallis, R. (2008). The impact of the Internet on media organisation strategies and structures. En: Küng, L.; Picard, R. & Towse, R. The Internet and the mass media. Los Angeles: Sage.

Fundación LED (2013). Análisis comparativo sobre leyes de servicios de comunicación audiovisual de Argentina, Venezuela, Ecuador, Bolivia, Perú y anteproyecto de ley de Uruguay. Disponible en: http://www.fundacionled.org/articulos-ymonitoreo/ley-de-medios/analisis-comparativo-sobre-leyes-de-servicios-decomunicacion-audiovisual-de-argentina-venezuela-ecuador-bolivia-peru-yanteproyecto-de-ley-de-uruguay (consultado: 18 junio 2015).

Garzaniti, L. & Good, N. (2013). Telecoms and media: an overview of regulation in 44 jurisdictions worldwide. London: Law Business Research.

Graziano, M. (1988). Política o ley: debate sobre el debate. Espacios de crítica y producción. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Secretaría de Bienestar Estudiantil y Extensión

Universitaria, 7, p. 11-14.

Hallin, D. C. & Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer.

Igarza, R. (2009). Nuevos medios: estrategias de convergencia. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) (2014). Medios y gobiernos latinoamericanos en el siglo XXI: las tensiones de una compleja relación. Observatorio latinoamericano, ISSN 1853-2713, 14. Disponible en: http://iealc.sociales.uba.ar/files/2011/06/Observatorio-Latinoamericano-14-medios.pdf (consultado: 18 junio 2015).

Jenkins, H. (2008). La cultura de la convergencia en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.

Koschützke, A. & Gerber, E. (2011). Progresismo y políticas de comunicación: manos a la obra. Buenos Aires: Fundación Friedrich Ebert.

Laffont, J. J., & Tirole, J. (2000). Competition in telecommunications. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Lessig, L. (1998). Las leyes del ciberespacio. Cuadernos Ciberespacio y sociedad, 3. Disponible en: http://www.uned.es/ntedu/espanol/master/segundo/modulos/audiencias-y-nuevos-medios/ciberesp.htm (consultado: 20 junio 2015).

Loreti, D. & Lozano, L. (2014) El derecho a comunicar. Buenos Aires: Siglo XXI.

Martel, F. (2014). Cultura mainstream: cómo nacen los fenómenos de masas. Madrid: Taurus.

Mastrini, G. (2014). Notas para un análisis de las políticas de comunicación en la región. Ponencia presentada en el Congreso ALAIC 2014. Disponible en: http://congreso.pucp.edu.pe/alaic2014/wp-content/uploads/2013/09/GT6-Guillermo-Mastrini.pdf (consultado: 18 junio 2015).

Mastrini, G. & Carboni, O. (comps.) (2012). Siete debates nacionales en políticas de comunicación: actores, convergencia y tecnología. Bernal: Editorial Universidad Nacional de Quilmes.

McKenzie, R. (2005). Estudio comparativo de la regulación de los medios de comunicación en Francia, Estados Unidos, México y Ghana. Derecho comparado de la información, 6, p. 157-199.

McQuail, D. (1992). La acción de los medios de comunicación. Buenos Aires: Amorrortu.

Mendel, T. (2009). El derecho a la información en América Latina: comparación jurídica. Quito: UNESCO.

Napoli, P. M. (2011). Exposure diversity reconsidered. Journal of Information Policy, 1, p. 246-259.

Noam, E. (1998). Spectrum auctions: yesterday’s heresy, today’s orthodoxy, tomorrow’s anachronism: taking the next step to open spectrum access. Journal of Law and Economics, 41 (S2), p. 765-790.

Noam, E. (2000). Four convergences and a trade funeral? En: Convergence in communications and beyond (p. 405-410). Amsterdam: Elsevier Science.

OECD (1997). Regulatory impact analysis: best practices in OECD countries. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development. Disponible en: http://www.oecd.org/gov/regulatory-policy/35258828.pdf (consultado: 14 agosto 2015).

Peres, W. & Hilbert, Martin (eds.) (2009). La sociedad de la información en América Latina y el Caribe: desarrollo y tecnologías y tecnologías para el desarrollo. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina (CEPAL) (Libros de la CEPAL; 98).

Plaza, C. (2015). Ensayo sobre la regulación tecnológica: la era digital en Europa. Barcelona: Taurus.

Rey Beltrán, G. (2011). Las políticas comunicativas de nueva generación y sus efectos: entre el pensamiento único y las posibilidades de diversidad. En: Campos Freire, F. (coord.). El nuevo escenario mediático (p 81-95). Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Rincón, O. (ed) (2010). ¿Por qué nos odian tanto? Estado y medios de comunicación en América Latina. Bogotá: Fundación Friedrich Ebert; Centro de Competencia en Comunicación para América Latina.

Rivera, E. (2004). Regulación y competencia de las telecomunicaciones en Centroamérica: un análisis comparativo. México: Naciones Unidas. Comisión Económica para América Latina (CEPAL) (Estudios y perspectivas; 22).

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

UNESCO (2003). Legislación sobre radiodifusión sonora comunitaria: estudio comparativo de legislaciones en trece países. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001309/130970s.pdf (consultado: 18 junio 2015).

Velázquez, T. (2011). Técnicas cuantitativas: el análisis de contenido. En: La investigación en comunicación: métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa. p. 117-139

World Bank (2011). Telecommunications regulation handbook. Washington, D.C.: World Bank. Disponible en: http://www.itu.int/pub/D-PREF-TRH.1-2011/es (consultado: 14 agosto 2015).

World Bank (2012). Broadband streategies handbook. Washington, DC: World Bank Group. Disponible en: http://broadbandtoolkit.org/en/toolkit/contents (Consultado: 14 agosto 2015).

Published
2016-06-15
How to Cite
Crettaz, J. (2016). New regulatory contexts in the convergence of media, telecommunications, and entertainment: A proposed matrix analysis. Austral Comunicación, 5(1), 63-83. https://doi.org/10.26422/aucom.2016.0501.cre
Section
Free articles section