Communicative citizenship, public media space, and local professionals

the case of the Plan for Audiovisual Development in Mendoza, Argentina

  • Rocío Belén Pérez Monteleone Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Ecuador
Keywords: communicative citizenship, public media space, local professionals, Law 26.522, digital television, Argentina

Abstract

This paper shares the main conclusions from my thesis for my master’s degree in Communication from the Ecuadorian branch of the Latin American Social Sciences Institute (FLACSO), which is titled, “Instruments of public communication policies and local audiovisual professionals in Argentina: a contribution to communicative citizenship.” What follows are the main findings from my investigation. Within the framework of public communication policies recently sanctioned in Argentina (the Audiovisual Communication Services Law), this investigation proposes an analysis of the potential for the instruments that have emerged from this process to broaden the possibilities for participation in audiovisual production by citizen groups. This investigative objective is based on the conceptual tool of “communicative citizenship,” which deepens the relationship between rights, participation, and public media space in a context marked by new technologies and globalized communication practices. The case study is based on the implementation of the Development and Promotion of Audiovisual Digital Content Law, which seeks to finance projects by independent professionals outside the country’s capital. The question is whether this plan can really contribute to the exercise of communicative citizenship. To this end, thirteen interviews were conducted in March-April 2014 with the winners of the competition from Mendoza.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, Alix & Fernández, Nelly (2013). Derechos humanos y tecnología comunitaria para la Inclusión social y democratización del conocimiento: proyecto de investigación. Consejo de Desarrollo Científico, Humanístico y Tecnológico de la Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela. Disponible en: http://www.virtualeduca.info/ponencias2013/124/zuliavirtualeduca2013 (Consulta: 8 ago. 2015).

Argentina. Ley 26.522 (2009). Servicios de comunicación audiovisual. Disponible en http://www.infoleg.gov.ar/infolegInternet/anexos/155000-159999/158649/norma.htm (consulta: 8 ago. 2015).

Barceló, Teresa & Sánchez, María (2010). La fuga digital: convergencia de contenidos audiovisuales interactivos en las tres pantallas: televisión, móvil e internet. En: Francés, Miquel; Gavalda, Josep; Llorca, Germán; Peris, Alvar (coords.). La calidad de los contenidos audiovisuales en la multidifusión digital (p. 181-198). Barcelona: UOC.

Becerra, Martín (2015). De la concentración a la convergencia: políticas de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.

Bizberge, Ana; Mastrini, Guillermo & Becerra, Martín (2011). La televisión digital terrestre en Argentina: entre la geopolítica regional y la iniciativa estatal. En: Badillo Sierra, Manuel (ed.). La transición a la televisión digital terrestre en Iberoamérica: diagnóstico y perspectiva (p. 193-222). Quito: CIESPAL.

Bressers, Hans & Toole, Laurence (2007). Instrument selection and implementation in a networked context. En: Eliadis Pearl et al. (eds.). Designing government: from instruments to governance (p. 132-153). Montreal: McGill-Queen’s University Press.

Calderón, Fernando; Hopenhayn, Martín & Ottone, Ernesto (1996). Esa esquiva modernidad: desarrollo, ciudadanía y cultura en América Latina y el Caribe. Caracas: Nueva Sociedad. Camacho, Carlos (2007). Cultura de la transparencia: el derecho humano a la información en el desarrollo de la ciudadanía comunicativa en Bolivia (1997-2007). La Paz: COSUDE.

Castells, Manuel (2005). La sociedad en red. Madrid: Alianza.

Escribiendocine (2010, dic. 4). Se anunciaron los ganadores de los concursos del Plan Operativo de Promoción y Contenidos Audiovisuales Digitales. Disponible en: http://www.escribiendocine.com/noticia/0002042-se-anunciaron-los-ganadores-de-los-concursos-del-plan-operativo-depromocion-y-contenidos-audiovisuales-digitales/ (consulta: 8 ago. 2015).

Guber, Rosana (2004). El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Halpern, Gerardo (2012). Aportes comunicacionales para un debate sobre ciudadanía y migración. Trabajo y Sociedad, 19, p. 229-242.

Hopenhayn, Martín (2000). Ciudadanía e igualdad social: ecuación pendiente. Reflexión Política. Bucaramanga, Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga, 2 (3).

Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA) (2011). Bases y condiciones para el concurso series de documentales federales. En: Plan operativo de promoción y fomento de contenidos audiovisuales digitales. 2ª ed. 2011 Disponible en: http://ant.incaa.gob.ar/castellano/home/concursos_tvdigital/produccion_contenidos/2_documentales_federales2011.pdf (consulta: 8 ago. 2015).

Marshall, T. H. & Bottone, T (1998). Ciudadanía y clase social. Madrid: Alianza.

Mata, María Cristina (2006). Comunicación y ciudadanía: problemas teórico-políticos de su articulación. Fronteiras: estudios mediáticos 8 (1), p. 5-15.

Segura, María Soledad (2008). Comunicación y ciudadanía en los estudios latinoamericanos de comunicación. Centro de Informaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades; Córdoba, Argentina. Disponible en: http://www.ffyh.unc.edu.ar/ciffyh/wp-content/uploads/2011/08/segura-maria-soledad.pdf (consulta: 8 ago. 2015).

Segura, María Soledad (2013). El sector social en la implementación de la Ley 26.522: condiciones y estrategias. Ponencia presentada en el VI Encuentro Panamericano de Comunicación (COMPANAM), Córdoba, Argentina.

Sel, Susana (2013). La democratización comunicacional en Argentina: avances en políticas públicas y obstáculos económicos, políticos y culturales. En: Dantas, Marcos (coord.). Avances en los procesos de democratización de las comunicaciones en América Latina. (p. 139-165). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).

Señales (2015, ene. 21). Se conformó el Consejo Consultivo Honorario de los Medios Públicos. Disponible en: http://seniales.blogspot.com.ar/2015/01/se-conformo-el-consejo-consultivo.html (consulta: 8 ago. 2015).

Télam (2014, sep. 22). TDA alcanzó un 87% de cobertura nacional, dijo Osvaldo Nemirovsci. Disponible en: http://www.telam.com.ar/notas/201409/79021-osvaldo-nemirovsci-televisiondigital-abierta-cobertura-territorio-nacional-comunicacion.html (consulta: 8 ago. 2015).

Published
2015-12-15
How to Cite
Pérez Monteleone, R. B. (2015). Communicative citizenship, public media space, and local professionals: the case of the Plan for Audiovisual Development in Mendoza, Argentina. Austral Comunicación, 4(2), 305-320. https://doi.org/10.26422/aucom.2015.0402.per
Section
Communications