THE The social network management of the Peruvian government and ministries during the COVID-19 (2020)
Abstract
The management of governments around the world in the face of the COVID-19 pandemic has placed on the agenda the importance of government information and management, in order to provide citizens with messages that provide certainty and calm in crisis contexts. Communication management has focused mainly on virtual environments, especially on digital social networks. This research analyzes the management of the Facebook pages of the government of Peru (19 ministries and the government's own page) during the first wave of the pandemic (March-September) through an observatory-descriptive study, with a mixed approach, focused in reviewing 5837 posts from the aforementioned accounts. The main findings show that there is a general decrease in interactions (reactions and comments) during the study time, which is independent of the type of content shown; and it is highlighted that a greater number of publications does not necessarily imply more interactions with the virtual community. It is concluded that the communication management of the Peruvian government through Facebook focused on understanding the public as clients and allies, and very little as citizens who could invite them to be part of social actions.
Downloads
References
Abad Torres, D. P. (2018). La comunicación digital de la SUTRAN a través de la gestión de redes sociales (2017) [Tesis de Licenciatura, Universidad Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/8780.
Aced, C. (2018). Relaciones públicas 2.0: cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital. Editorial UOC.
Aguerre, C., y. Tarullo, R. (2016). Conversaciones en Twitter en momentos de escándalo político en Argentina [Universidad Nacional Noreste]. https://repositorio.unnoba.edu.ar/xmlui/handle/23601/128.
Álvaro, K., y Enríquez, E. (2021). Análisis de la gestión de las redes digitales de Facebook e Instagram del municipio de Mejía, durante la crisis sanitaria del Covid-19 (semáforo rojo) [Tesis de Licenciatura, Universidad Central de Ecuador]. Repositorio institucional. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/24723.
Alteryx (2021). Alteryx Designer. [Data set]. Alteryx. https://www.alteryx.com/products/guided-tour/designer.
Amadeo, B. (2016). El estudio de la comunicación gubernamental. Austral Comunicación, 5(2), 155-181. https://doi.org/10.26422/aucom.2017.0502.ama
Angulo-Giraldo, M., y Bolo-Varela, O. (2021). Medios de comunicación y conflictos sociales durante la pandemia por covid-19: análisis de los enfoques presentes en la prensa de Lima durante las protestas contra el gobierno interino de Manuel Merino (2020). Desde el Sur, 13(1). http://www.scielo.org.pe/pdf/des/v13n1/2415-0959-des-13-01-e0005.pdf.
Angulo-Giraldo, M., Guanipa-Ramírez, L., y Albites-Sanabria, J. (2021). Medios de información, impacto emocional y recomendaciones sanitarias en migrantes venezolanas durante el COVID-19. Estudios Fronterizos, 22. https://doi.org/10.21670/ref.2112075.
Apify (2021). Facebook Pages Scraper. [Data set]. Apify. https://apify.com/apify/facebook-pages-scraperArenas Balbontin, C. (2016). Las funciones pragmáticas de los hashtags en Twitter. [Tesis de Licenciatura, Universidad de Chile]. Repositorio institucional. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/143647.
Bedregal Cárdenas, G. A. (2021). Propuesta de estrategias digitales para el Facebook de la Biblioteca Municipal de Los Olivos y la revaloración del Complejo Arqueológico Huaca Aznapuquio [Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio institucional. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/c27c4880-ff09-4099-a06b-54911eb5f541/content.
Berón, J. (2023). Comunicación gubernamental: desafíos sobre el uso y traspaso del patrimonio digital de los gobiernos. Revista Disputas, 3(1), 92-100. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/disputas/article/view/41738.
Blei, D. M., Ng, A. Y., y Jordan, M. I. (2003). Latent dirichlet allocation. Journal of Machine Learning Research, 3, 993-1022. https://www.jmlr.org/papers/volume3/blei03a/blei03a.pdf.
Bravo, J. M. B., y Silva, C. P. (2016). Construcción de imaginarios en la gestión de la comunicación en situaciones de crisis en las organizaciones. Revista de Estudios Cotidianos, 4(1), 117-136. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5568037
Cárdenas García, C. P. (2015). La comunicación digital mediante redes sociales de organizaciones públicas. Las cuentas en Facebook de entidades estatales [Tesis de Licenciatura, Universidad Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/4483.
Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A., y Puentes-Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España//Political communication and Covid-19: strategies of the Government of Spain. Profesional de la Información, 29(4). http://eprints.rclis.org/40348/.
Chumacero Guerrero, C. (2020). Propuesta de un modelo para la elaboración del mensaje en una crisis de Gobierno. Análisis de los mensajes de Pedro Pablo Kuczynski durante la crisis que lo llevó a la renuncia como presidente de la República del Perú (noviembre de 2017–marzo de 2018) [Tesis de licenciatura, Universidad de Piura]. Repositorio institucional. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/4693.
Crespo Martínez, I., y Garrido Rubia, A. (2020). La pandemia del coronavirus: estrategias de comunicación de crisis. Más Poder Local, (41), 12-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7407214.
Crespo, I., Garrido, A., y Medina, R. (2017) La comunicación de crisis en la administración pública española: análisis de evidencia empírica. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (18), 110-134. https://www.redalyc.org/pdf/2815/281553357007.pdf.
Criado, J., y Rojas, F. (Eds.) (2013). Las redes sociales digitales en la gestión y las políticas públicas. Avances y desafíos para un gobierno abierto. Escola d’Administració Pública de Catalunya.
Dataminer.io (2023). Data Scraper - Easy Web Scraping. [Data set]. Chrome Web Store. https://chromewebstore.google.com/detail/data-scraper-easy-web-scr/nndknepjnldbdbepjfgmncbggmopgden?pli=1.
Datum Internacional & Netquest (2020). Comportamiento Online ante Coyuntura COVID-19. DATUM. http://www.datum.com.pe/new_web_files/files/pdf/Informe%20behavorial%20v4.pdf.
De la Paz, J., Gómez, M., y Pérez, B. (2016). Estrategia de comunicación en redes sociales. Escenarios teóricos prácticos para los medios de comunicación en Cuba| Communication Strategy in Social Networks. Theoretical and Practical Scenarios for the Media in Cuba. Razón y Palabra, 20(1_92), 221-260. https://archivos.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/69.
Díaz, J., Deza, M., y Moreno, K. (2020). Perú: Desafíos del desarrollo en el post COVID-19. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Peru-Desafios-del-desarrollo-en-el-post-COVID-19.pdf.
Díaz, J., Fernández, L., y Rojano, F. (2020). Comunicación gubernamental y emociones en la crisis del Covid-19 en España. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 23-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7625683.
Díaz, J., y Del Olmo, F. (2020). Comunicar en tiempos de crisis en las redes sociales. Estrategias de verificación e intermediación informativa en los casos de Facebook, Instagram y Twitter durante la COVID-19. Hipertext.net, (21), 115-125. https://raco.cat/index.php/Hipertext/article/view/372874.
Diaz, L., y Gutierrez, E. (2020). Utilización de la red social Facebook por parte del gobierno de Bahía Blanca en tiempo de Coronavirus. Análisis de factores que influyen las interacciones en las publicaciones. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/108402.
Espinoza E. (2016). “Las representaciones del'Caso Conga'en la prensa escrita peruana”: análisis crítico e interpretación de los discursos periodísticos de portada de los diarios El Comercio y La República durante los primeros meses del conflicto socioambiental en torno al proyecto minero Conga [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio institucional. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/7385.
García, J., Pérez, M., y Rodríguez, M. (2020). Portavoces oficiales y estrategia audiovisual en la crisis de la Covid-19 en España. Profesional de la Información, 29(5). https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/80517.
Giraldo, M. (2017). Periodismo regional y conflictos sociales. Análisis de las opiniones de los diarios Correo y Los Andes de Puno (Perú) durante el conflicto social del “Aimarazo “(2011). Campos en Ciencias Sociales, 5(1 y 2), 13-37. https://doi.org/10.15332/s2339-3688.2017.0001.01.
Hernández, C., Fernández, R., y Baptista, P. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación. Editorial MC Graw-Hill Interamericana.
Huamaní, G., y Macassi, S. (2011). Gestión de conflictos socio ambientales. Economía y Sociedad, 77, 49-50. https://www.academia.edu/2531101/La_Gesti%C3%B3n_de_Conflictos_Socio_Ambientales?from=cover_page.
Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2), 327-34. https://doi.org/10.17843/rpmesp.20 20.372.5419.
Instituto de Economía y Desarrollo Empresarial (IEDEP) (2020). Informe Económico: El Camino del Gobierno Peruano hacia la Digitalización. IEDEP. https://www.camaralima.org.pe/wp-content/uploads/2020/09/200914.pdf.
IPSOS Perú (2020). Uso de Redes Sociales entre peruanos conectados 2020. IPSOS. https://www.ipsos.com/es-pe/uso-de-redes-sociales-entre-peruanos-conectados-2020.
Johnson, M., Saletti-Cuesta, L. y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 2447-2456. https://doi:10.1590/1413- 81232020256.1.10472020.
Jos, P., y Tompkins, M. (2009). Keeping it public: Defending public service values in a customer service age. Public Administration Review, 69(6), 1077-1086. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-6210.2009.02065.x.
Juste, M. (10 de febrero de 2021). La pandemia dispara el uso de las redes sociales, un 27% más que hace un año. Expansión. https://www.expansion.com/economia-digital/innovacion/2021/02/10/6022c89de5fdea59448b459b.html.
Losa, J., Rodríguez, L., y Paniagua, F. (2020). Comunicación gubernamental y emociones en la crisis del Covid-19 en España. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 23-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7625683.
Ministerio de Salud (2021). Situación del Covid-19. Perú. 2020 / 2021. Presentación. http://www.dge.gob.pe/portal/docs/tools/teleconferencia/2021/SE312021/03.pdf.
Ministerio de Salud [minsaperu]. (20 de julio de 2020). Forma parte del equipo de profesionales que redoblará fuerzas en las regiones de Áncash, Piura, Loreto y Arequipa. Para conocer [vídeo adjunto]. Facebook. https://fb.watch/oPvC_vHDkX/
Ministerio de Cultura [mincu.pe]. !Buenas noticias! Se ampliaron las fechas de solicitud de las líneas de apoyo económico para las industrias culturales y artes. [publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/mincu.pe/posts/4340401276035244
Ministerio de Defensa [ministeriodedefensa]. Ministro Martos: Las Fuerzas Armadas van a realizar un gran operativo de tratamiento temprano mediante la operación TAYTA en las. [publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/ministeriodedefensa/posts/4289318031110090
Ministerio del Ambiente [MinamPeru]. MINAM realizó dos encuentros virtuales con representantes de siete organizaciones nacionales de pueblos indígenas u originarios con la finalidad de. [publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/MinamPeru/posts/10158690584884973
Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables del Perú [MimPeru]. Conoce a Wenceslao, quien transformó su vida gracias al apoyo de nuestro gran equipo del Inabif, que trabaja con corazón. [video adjunto]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=217166989578788
Ministerio de Justicia y Derechos Humanos del Perú [MinjusPeru]. ¡Todo acto de corrupción afecta nuestros derechos! Si conoces de algún hecho, denúncialo a través de estos tres canales. [publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/MinjusPeru/posts/3683200765027346
Ministerio de Viviendas [ViviendaPeru]. Salir de casa por lo necesario permitirá cuidar nuestra salud y de las personas que más queremos #PrimeroMiSalud. [publicación de estado]. Facebook. https://www.facebook.com/ViviendaPeru/posts/3346660775353489
Ministerio de Defensa [ministeriodedefensa]. 20.Ago | Hace 184 años, el Estado peruano concedió la autonomía política a la Provincia Constitucional del Callao. [video adjunto]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=322731872471718
Miranda Rodríguez, V. J., y Alarcón Díaz, H. H. (2021). Efectos de los factores de riesgo sobre la interrupción de los estudios en jóvenes universitarios durante la covid-19. Desde el Sur, 13(2), http://dx.doi.org/10.21142/des-1302-2021-0021.
Oryx Digital Ltd. (2019-2023). Easy Data Transform. [Data set]. Oryx Digital. https://www.easydatatransform.com/.
OSIPTEL (2020). TikTok y facebook fueron las aplicaciones que más crecieron en redes fijas durante el período de cuarentena. https://www.osiptel.gob.pe/portal-del-usuario/noticias/tiktok-y-facebook-fueron-las-aplicaciones-que-mas-crecieron-en-redes-fijas-durante-el-periodo-de-cuarentena/.
Osorio, C., Peláez, J., y Rodríguez, A. (2020). Adequate number of emojis and characters to generate eWOM on Facebook. Suma de Negocios, 11(24), 24-33. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2215910X2020000100024&script=sci_abstract&tlng=en.
Oubiña, J. (2020). Transformación digital, redes sociales y comercio electrónico en la estrategia empresarial frente a la covid-19. Actividad empresarial en la pandemia de la covid-19. Economistas, (170), 140. http://www.economistaslaspalmas.org/actualidad/000073ECONOMISTASNum170A4.pdf#page=141.
Percastre-Mendizábal, S., Pont-Sorribes, C., y Suau-Gomila, G. (2019). La gestión comunicativa en redes sociales digitales de la emergencia del Ébola en España. Revista española de comunicación en salud, 80-90. https://doi.org/10.20318/recs.2019.4437
Pereira, E. (30 de noviembre de 2016). Vídeos en Facebook Live: cómo hacer vídeos en vivo paso a paso y 7 consejos para que sean un éxito dentro de tu estrategia de social media. https://postcron.com/es/blog/como-crear-videos-en-facebook-live/.
Presidencia del Consejo de Ministros (2019). Manual de estilo de redes sociales del Poder Ejecutivo. Lima, Perú. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/425124/Manual_de_estilo_de_redes_sociales_del_Poder_Ejecutivo.pdf
Presidencia del Consejo de Ministros (2014). Directorio de Redes Sociales. https://www.peru.gob.pe/redessociales/?fbclid=IwAR3wjEB5anp-Uq674T9DNDPD1WnOgdbjSOvt43Gqir3qIEar5zhyWhZVfyU&fbclid=IwAR3wjEB5anp-Uq674T9DNDPD1WnOgdbjSOvt43Gqir3qIEar5zhyWhZVfyU
Presidencia del Consejo de Ministros (2020). Decreto Supremo N.° 116-2020-PCM. Diario oficial El Peruano, 15502 (junio): 1-5. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/898487/DS_116-2020-PCM.pdf?v=1680711219.
Python Software Foundation (2001-2023). Python. [Dataset]. Python Software Foundation. https://www.python.org/.
Python Software Foundation (2020). Codeswithch 1.1. [Dataset]. Python Software Foundation. https://pypi.org/project/codeswitch/.
Regis, F. J. T., y Enríquez, R. F. (2013). Comunidades virtuales en Twitter como canal de comunicación e información entre sociedad y gobierno: caso@ Vecinodeteca. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Infomática, 2(3), 48-76. http://hdl.handle.net/20.500.11799/136759
Remy, P. (2011). Manejo de crisis. ¿Qué hacer el día en que todo está en contra nuestra? Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.
Riorda, M. (2008). “Gobierno bien pero comunico mal”: análisis de las Rutinas de la Comunicación Gubernamental. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (40), 25-52. https://www.redalyc.org/pdf/3575/357533671002.pdf.
Riorda, M. (2011). La comunicación gubernamental como comunicación gubernamental. Politai, 2(3), 96-111. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/13956.
Riorda, M. (2017). Redes sociales para gobernar: Una mirada de América Latina. Nueva Sociedad, (269). https://nuso.org/articulo/redes-sociales-para-gobernar/.
Riorda, M. (2022). Hacia un modelo de comunicación gubernamental para el consenso. En: Elizalde, L.; Fernández Pedemonte, D. y Riorda, M. (2022). La construcción del consenso: gestión de la comunicación gubernamental (pp. 17-142). La Crujía Ediciones.
Rojo, J., Moreno, S., y Soler, A. (2020). La figura del portavoz en la comunicación de una crisis sanitaria: el caso del gobierno español durante la COVID-19. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 10(2), 397-416. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7697405.
Salas, S. (2017). Comunicación gubernamental en tiempo de crisis de legitimidad. Revista de Comunicación Social, 17(XVII), 91-99. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1786.
Sharma, S. (2020). Dynamic hashtag interactions and recommendations: An implementation using apache spark streaming and GraphX. Data Management, Analytics and Innovation: Proceedings of ICDMAI 2019, (1), 723-738.
Sievers, J. (2015). Embracing crowdsourcing: A strategy for state and local governments approaching “whole community” emergency planning. State and Local Government Review, 47(1), 57–67. https://doi.org/10.1177/0160323X15575184.
SMDIGITAL. (2018). Formatos de Contenidos. https://www.smdigital.com.co/blog/curso-de-marketing-digital/formatos-de-contenido-leccion-13/.
Sobczak, B. (2020). O funkcjach hasztagu na Twitterze. Poradnik Językowy, (04), 35-50. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2020_4_3.
Soto, M. A. R. (2023). Estado del arte de la comunicación de gobierno en tiempos de medios sociales. Revista Opera, (32), 81-107. https://doi.org/10.18601/16578651.n32.06.
Stern, E. (2017). Unpacking and exploring the relationship between crisis management and social media in the era of “smart devices. Homeland Security Affairs, 13(4), 1–17. https://www.hsaj.org/articles/13986.
Tagliacozzo, S. (2018). Government agency communication during postdisaster reconstruction: Insights from the Christchurch earthquakes recovery. Natural Hazards Review, 19(2), 04018001. https://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/%28ASCE%29NH.1527-6996.0000283.
Tang, Y., y Hew, K. F. (2019). Emoticon, emoji, and sticker use in computer-mediated communication: A review of theories and research findings. International Journal of Communication, 13, 2457-2483. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/10966/2670.
Thomas, J. (2013). Citizen, customer, partner: Rethinking the place of the public in public management. Public Administration Review, 73(6), 786-796. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/puar.12109.
Thomas, J., y Min, S. (2013). Citizen, customer, partner: What should be the role of the public in public management in China. А paper for the UMDCIPE conference on Collaboration among Government. Market and Society, 26, 82-207. http://umdcipe.org/conferences/GovernmentCollaborationShanghai/PAPERS/Thomas_Su_Paper_13_0508.pdf.
Toledano, S., y Ardèvol-Abreu, A. (2013). Los medios ante las catástrofes y crisis humanitarias: propuestas para una función social del periodismo. Communication & Society/Comunicación y Sociedad, 26(3), 190213. https://dadun.unav.edu/handle/10171/35516.
Torrado, L. (2021) Estrategia de comunicación virtual y responsabilidad social para fomentar el cuidado frente al Covid-19 en Ocaña Norte de Santander por medio de las Redes Sociales de la Alcaldía Municipal en los últimos 4 meses del 2020 [Tesis de Grado, Universidad Francisco De Paula Santander Ocaña]. Repositorio institucional. http://repositorio.ufpso.edu.co/handle/123456789/3200.
Urbina, J. (2011). Preocupaciones sobre los organismos administrativos independientes dentro del Poder Ejecutivo peruano. Ius Et Veritas, (43), 230-258. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6083012.
Valerio, G., Herrera, D., Villanueva, F., Herrera, N., y del Carmen, M. (2015). The relationship between post formats and digital engagement: a study of the Facebook pages of Mexican universities. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(1), 50-63. https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.7238/rusc.v12i1.1887.
Wukich, C. (2021). Government Social Media Engagement Strategies and Public Roles. Public Performance & Management Review, 44(1), 187-215. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15309576.2020.1851266.
Ундір, В. (2020). Принципи взаємодії органів державної влади і громадських структур як основа гармонізації суспільства. Ефективність державного управління, (64). http://rt.nure.ua/index.php/2070-4011/article/view/217606.
Copyright (c) 2023 Graciela Alicia Fernanda González Hernández, Miguel Angulo-Giraldo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.