Online communication and collaborative work through digital technologies

  • Graciela Paula Caldeiro Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Argentina
Keywords: online education, collaborative work, learning on the web, e-learning, asynchronous communication

Abstract

Although technological developments during the last decade have favored an increase in the number of multiple online training offers facilitating mediated collaborative work, and although the academic literature on the subject appears to agree on the numerous benefits of this sort of pedagogic approach, its implementation is far from frequent and reveals certain difficulties and tensions. The following presentation previews an investigation launched in the context of a thesis for a Master’s Degree in Educational Processes Mediated by Technology from the National University of Córdoba. The general aim of this work is to analyze some of the most relevant characteristics of collaborative dynamics mediated by technology (CDMT) and how these influence expectations about learning on the Web. For this reason, from a qualitative perspective, the expected field study will focus on the analysis of two cases of online education implemented at the postgraduate level during 2011, at the Latin American Social Sciences Institute and at the Center of Advanced Studies at the National University of Córdoba, respectively. This paper will develop a few findings relating to the communicational facets linked to the first categories of analysis that emerge from a study of the CDMT in the aforementioned cases.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriessen J., Baker, M. & Suthers, D. (eds.) (2003). Arguing to learn: confronting cognitions in computer-supported collaborative learning environments. Dordrecht: Kluwer.

Gros, B. (2011). Evolución y retos de la educación virtual: construyendo el e-learning del siglo XXI. Barcelona, Editorial UOC. (UOC innova). Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/9781/1/TRIPA__e-learning_castellano.pdf

Gros, B & Silva J. (2006). El problema del análisis de las discusiones asincrónicas en el aprendizaje colaborativo mediado. Red: Revista de Educación a Distancia, 5 (16), p. 1-16. Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://www.um.es/ead/red/16/gros.pdf

de Unigarro Gutierrez, M. A. et al. (2007). Conformación de una comunidad virtual de aprendizaje, a partir de un proceso de formación de maestros universitarios. Red: Revista de Educación a Distancia, Murcia, 6 (18), p. 1-28. Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://www.um.es/ead/red/18/prado.pdf

Henry, J. & Meadows, J. (2008). An absolutely riveting online course: nine principles for excellence in web-based teaching. Canadian Journal of Learning Technology 34 (1). Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/179/177

Panckhurst, R. & Marsh, D. (2011). Utilización de redes sociales para la práctica pedagógica en la enseñanza superior impartida en Francia: perspectivas del educador y del estudiante. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Barcelona: UOC, 8 (1), p. 233-252. Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/viewFile/v8n1-globalizacion-e-internacionalizacion-de-la-educacion-superior/v8n1-globalizacion-e-internacionalizacion-de-la-educacion-superior

Saigí Rubió, F (2011). Aprendizaje colaborativo en red: el caso del Laboratorio de Telemedicina. Gaceta Sanitaria. Barcelona: Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, 25 (3), p. 254-256.

Siemens, G. (2004). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. En: [sitio personal]:Diego Ernesto Leal Fonseca. Medellín, Colombia, 2007. Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://www.diegoleal.org/docs/2007/Siemens(2004)-Conectivismo.doc

Salmon, G. (2011). E-moderating: the key to teaching and learning online. 3rd ed. New York: Routledge.

Sloep, P.; Berlanga A. (2011). Redes de aprendizaje, aprendizaje en red. Comunicar: Revista Científica

Iberoamericana de Comunicación y Educación, 19 (37), p. 55-63. Disponible en internet y consultada en mar. 2014: http://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar37.pdf

Tarasow, F. (2010). ¿De la educación a distancia a la educación en línea? ¿Continuidad o comienzo? En: Diseño de intervenciones educativas en línea. Buenos Aires: Carrera de Especialización en Educación y Nuevas Tecnologías. PENT, FLACSO Argentina. Disponible en internet y consultado en mar. 2014: http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/educacion-distancia-educacion-linea-continuidad-comienzo

Published
2014-07-26
How to Cite
Caldeiro, G. P. (2014). Online communication and collaborative work through digital technologies. Austral Comunicación, 3(1), 13-30. https://doi.org/10.26422/aucom.2014.0301.cal