Transmedia literacy in the classroom

Tensions between school logic and youth practices

Keywords: transmedia literacy, youth, uses of ICTs, education

Abstract

As new technologies break into the classroom, social actors are significantly changing their practices. Educational institutions are not an exception to this trend. For some time now, there have been ongoing discussions regarding how best to implement new technologies in educational processes. And these discussions have only revealed the mismatch between how these technologies are used in social spaces and how they are integrated into educational contexts (Martín-Barbero, 2009). In this sense, transmedia literacy focuses on the uses and practices of digital technology that young students are developing on a daily basis — uses and practices that can be leveraged in a classroom setting. Through various informal learning strategies, students acquire the transmedia competences that they use to participate in digital environments. This exploratory investigation seeks to analyze the learning strategies employed by fifth-year students at the Dr. Arturo Oñativia High School in the city of Salta, Argentina. Through surveys, production workshops, and in-depth interviews, we looked at the uses and practices of digital technology that students carried out during their daily lives and in the classroom. Our results reveal the gap that exists between school logic and youth practices. In particular, we found that smartphones and informal learning strategies were underutilized in school activities. We conclude that it is necessary to promote spaces for digital production and participation within a school context, so students can develop and make use of the transmedia competences they already have. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarello, F. (2018). Habilidades transmedia para el estudio: prácticas de lectura en estudiantes universitarios. Transmedia Literacy Conference. Universitat Pompeu Fabra.

Albarello, F. y Mihal, I. (2018). Del canon al fandom escolar: #Orson80 como narrativa transmedia educativa. Comunicación y Sociedad, (33), 223-247. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7055.

Almirón, M. E. (2014). La situación de las TIC en la educación argentina: un estudio de casos en dos escuelas bonaerenses (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Quilmes. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad Nacional de Quilmes. https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/101.

André, M. (1998). Etnografia da prática escolar. Papirus Editora.

Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, Relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de Estudios de juventud, (88), 97-114. http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-08.pdf.

Black, J., Castro, J. y Lin, C. C. (2015). Youth Practices in Digital Arts and New Media: Learning in Formal and Informal Settings. Palgrave.

Bordón, E. I. (2020). Consumo de medios digitales salteños. Uso de competencias transmedia al informarse en tiempos de pandemia. En Flores, J., Oyarce, J. y Rodríguez-Garay, G. (Orgs.), Reflexões sobre internet, tecnologia e comunicação (pp. 41-61). Ria Editorial.

Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial Ediciones.

Canal Audiovisual UNIA. (2020). Los docentes en la era TIC: Influencers del aprendizaje. Carmen Marta Lazo (webinar V Congreso Alfamed) [Archivo de Video]. Vimeo. https://vimeo.com/466475981.

Castells, M. (2005). La Era de la Información: economía, sociedad y cultura. Siglo XXI.

Castells, M., Fernández-Ardevol, M., Qiu, J. y Sey, A. (2007). Comunicación móvil y Sociedad. Ariel.

Chartier, R. (1999). Cultura escrita, literatura e historia. Fondo de Cultura Económica.

Clark, W., Logan, K., Luckin, R., Mee, A. y Oliver, M. (2009). Beyond Web 2.0: Mapping the Technology Landscapes of Young Learners. Journal of Computer Assisted Learning, 25(1), 56-69.

Corona Rodríguez, J. (2018). De la alfabetización a los alfabetismos: aprendizaje y participación DIY de Fansy Makers mexicanos. Comunicación y Sociedad, (33), 139-169. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7073.

Cuñat Giménez, R. (2007). Aplicación de la teoría fundamentada (Grounded Theory) al estudio del proceso de creación de empresas. Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa, (2), 1-13. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2499458.

Dávila León, O. (2004). Adolescencia y juventud: De las nociones a los abordajes. Última década, 12(21) 83-104. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362004000200004.

García Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Gedisa.

García Canclini, N. (2012a). Comunicación y Ciencias Sociales: el giro transdiciplinario y la política. Oficios Terrestres, 1(27). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/oficiosterrestres/article/view/1298.

García Canclini, N. (2012b). Geopolítica de la industria cultural e iniciativas emergentes. III Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual. Córdoba, Argentina, 10 al 12 de mayo. http://www.asaeca.org/aactas/garc_a_canclini__n_stor_-_geopol_tica_de_la_industria_cultural_e_iniciativas_emergentes.pdf

Huergo, J. y Fernández, M. (2000). Cultura Escolar, Cultura Mediática/Intersecciones. Universidad Pedagógica Nacional.

Jenkins, H. (2010). Convergence Culture. Where old and new media collide. University Press.

Manovich, L. (2013). El software toma el mando. Editorial UOC.

Margulis, M. y Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. En Laverde Toscano, M., Valderrama, C. y Cubides Cipagauta, H. (Eds.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 3-21). Universidad Central/Siglo del Hombre Editores.

Martín-Barbero, J. (2006). Jóvenes: comunicación e identidad. Pensar Iberoamérica. https://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/081011.pdf.

Martín-Barbero, J. (2009). Cuando la tecnología deja de ser ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(1), 19-31. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201018023002.pdf.

Martínez Rodríguez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo, (8), 27-38. https://nanopdf.com/download/metodos-de-investigacion-cualitativa_pdf

Mason, J. (2006). Mixing methods in a qualitatively driven way. Qualitative Research, 6(1), 9-26. https://doi.org/10.1177/1468794106058866.

Pink, S. y Ardevol, E. (2018). Estrategias etnográficas para revelar prácticas transmedia de los adolescentes. En Scolari, C. (Ed.), Adolescentes, medios de comunicación y cultura colaborativa. Aprovechando las competencias transmedias de los jóvenes en el aula (pp. 114-124). Universitat Pompeu Fabra. https://repositori.upf.edu/handle/10230/34245?localeattribute=en.

Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Santillana.

Prensky, M. (2001). Digital Natives Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Puggi, M. F. (2020). La formación docente para la inclusión de tecnologías en la educación superior (Trabajo final integrador). Universidad Nacional de Quilmes. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad Nacional de Quilmes. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2201

Reguillo, R. (2003). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Grupo Editorial Norma.

Scolari, C. (2015). Ecología de medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.

Scolari, C. (2018a). Introducción: del alfabetismo mediático al alfabetismo transmedia. En Scolari, C. (Ed.), Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula (pp. 14-23). Universitat Pompeu Fabra. https://repositori.upf.edu/handle/10230/34245?localeattribute=en.

Scolari, C. (2018b). Estrategias de aprendizaje informal. En Scolari, C. (Ed.), Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula (pp. 83-91). Universitat Pompeu Fabra. https://repositori.upf.edu/handle/10230/34245?localeattribute=en.

Scolari, C. (2018c). Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_whit_es.pdf

Scolari, C., Winocur, R., Pereira, S. y Barreneche, C. (2018). Alfabetismo transmedia. Una introducción. Comunicación y Sociedad, (33), 7-13. http://www.scielo.org.mx/pdf/comso/n33/0188-252X-comso-33-7.pdf.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Valles Martínez, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.

Winocur, R., Gutiérrez, G. y Barreneche, C. (2018). Habilidades transmedia de los adolescentes y desafíos pedagógicos. Educación y Ciudad, (35), 169-178. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6702432.pdf.

Published
2021-12-28
How to Cite
Bordón, E. I. (2021). Transmedia literacy in the classroom: Tensions between school logic and youth practices. Austral Comunicación, 10(2), 375-394. https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1002.bor
Section
Free articles section