Perceptions of Latin American Students on the Use of Artificial Intelligence in Higher Education

  • Iván Neftalí Ríos Hernández Gwinnet County PS
  • Julio César Mateus Universidad de Lima
  • Diana Rivera Rogel Universidad Técnica Particular de Loja
  • Lilia Rosa Ávila Meléndez Universidad Autónoma de Chihuahua
Keywords: artificial intelligence, higher education, students perception, educational innovation

Abstract

Artificial Intelligence (AI) is becoming increasingly relevant in the academic sphere, especially due to its implications in the teaching-learning process. This research consolidates the findings of a study conducted in three Latin American countries: Ecuador, Peru, and Mexico, where an ad hoc quantitative instrument was ad-ministered to 423 undergraduate students across three universities. The aim was to understand students' perceptions regarding the use of Artificial Intelligence in higher education. The results reflect a significant recognition of AI's potential to enhance educational quality and personalize the learning process. Furthermore, they emphasize the importance of an inclusive and equitable approach in implementing AI in higher education, promoting an educational environment that is accessible to all, and ensuring that technology integrates ethically and effectively to enhance both the quality and personalization of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iván Neftalí Ríos Hernández, Gwinnet County PS

Doctor en Comunicación Social por la Universidad Pompeu Fabra de Barcelona. Posee experiencia en docencia en las áreas de comunicación social y estratégica.  Trabaja investigación en las líneas de narrativas digitales, competencia mediática, redes sociales y educomunicación. Cuenta con importantes publicaciones en revistas JCR Q1 a Q4. Además, es miembro de la RED ALFAMED, Capítulo de Colombia. Colabora activamente en el desarrollo de estudios que aporten a la construcción de nuevo conocimiento desde una perspectiva multidisciplinaria.

Julio César Mateus, Universidad de Lima

Doctor en Comunicación por la Universidad Pompeu Fabra de Barcelona. Es profesor asociado e investigador de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Lima, donde coordina el grupo de investigación en Comunicación, Educación y Cultura y dirige la revista académica Contratexto. También coordina el capítulo peruano de la red Alfamed y es miembro del consejo asesor de la Alianza de Alfabetización Mediática e Informacional de la UNESCO. Ha publicado los libros “Educación mediática. Emergencia y urgencia de un aprendizaje pendiente”; “Media Education in Latin America”, y “MayéuTICa: 28 preguntas para hackear la escuela”. Es asesor estratégico de proyectos educativos de Fundación Telefónica y Fundación La Caixa. Publica regularmente en el blog y podcast “Educación mediática”.

Diana Rivera Rogel, Universidad Técnica Particular de Loja

Profesora Titular de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Académicamente es Doctora en Comunicación y Periodismo y licenciada en Comunicación Social. Profesionalmente es Decana de la Facultad de Ciencias Sociales, Educación y Humanidades de la UTPL, coordinadora del capítulo nacional Ecuador de la Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación sobre Competencias Mediáticas para la Ciudadanía (ALFAMED), que integra investigadores de 18 países de Iberoamérica. Ha sido Coeditora internacional de la revista científica de alto impacto Comunicar (2013-15). Entre sus publicaciones e investigaciones destacan 100 artículos científicos indexados y 78 capítulos de libros y libros. Ha dirigido y participado en 52 proyectos de investigación con financiamiento nacional e internacional, enmarcados en las líneas de investigación de periodismo digital, educomunicación y alfabetización mediática e informacional. Ha sido miembro de consejos científicos: CIKI y ISTI (2015), XESCOM (2016, 2019), I, II y III Congreso Internacional de Ecología de Medios (2018, 2019 y 2020). Es revisora en varias revistas científicas: Comunicar, Cuadernos.info, Comunicación y Sociedad, Revista de Comunicación, Estudios del Mensaje Periodístico, Mediaciones Sociales, Alteridad, RIED, Chasqui, Contratexto, entre otras.

 

Lilia Rosa Ávila Meléndez, Universidad Autónoma de Chihuahua

Doctora en Educación miembro del Sistema Nacional de Investigadores de Conacyt. Miembro de la Red Euroamericana de Competencia Mediática. Docente responsable del Área de Extensión Universitaria. Experiencia de 22 años en servicio social, seguimiento de egresados y prácticas profesionales. Instructora del Centro de Desarrollo Docente de a Universidad Autónoma de Chihuahua, México. Cuenta con una importante producción científica en revistas y capítulos de libros. 

References

Ahmad, S.F., Han, H., Alam, M.M., Rehmat, M.K., Irshad, M., Arraño-Muñoz, M., & Ariza-Montes, A. (2023). Impact of artificial intelligence on human loss in decision making, laziness and safety in education. Humanities and Social Sciences Communincation, 10, 311. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01787-8.

Aparicio-Gómez, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(2), 217–229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133.

Aljanabi, M., & ChatGPT. (2023). ChatGPT: Future Directions and Open possibilities. Mesopotamian Journal of Cyber Security, 16–17. http://dx.doi.org/10.58496/MJCS/2023/003.

Bobrytska, V., Krasylnykova, H., Beseda, N., Krasylnykov, S., & Skyrda, T. (2024). Artificial intelligence (AI) in Ukrainian Higher Education: A Comprehensive Study of Stakeholder Attitudes, Expectations and Concerns. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 23(1), 400-426. https://doi.org/10.26803/ijlter.23.1.20.

Bouckaert, M. (2023). The assessment of students’ creative and critical thinking skills in higher education across OECD countries: A review of policies and related practices. OECD Education Working Papers, 293, OECD Publishing, Paris.

Bond, M., Khosravi, H., De Laat, M., Bergdahl, N, Negrea, V., Oxley, E., Pham, P., Chong, S.W. & Siemenset, G. (2024). A meta systematic review of artificial intelligence in higher education: a call for increased ethics, collaboration, and rigour. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(4). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00436-z.

Chan, C.K.Y. (2023) A comprehensive AI policy education framework for university teaching and learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20 (38), 1-25. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00408-3.

Chauhan P. S. & Kshetri, N. (2022). The Role of Data and Artificial Intelligence in Driving Diversity, Equity, and Inclusion, Computer, 55 (4), 88-93. http://dx.doi.org/10.1109/MC.2022.3149017.

Crawford, J., Cowling, M, & Allen, K. (2023). Leadership is needed for ethical ChatGPT: Character, assessment, and learning using artificial intelligence (AI). Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(3), 1-19. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.53761/1.20.3.02.

Delcker, J., Heil, J., Ifenthaler, D. & Spirgi, L. (2024). First-year students AI-competence as a predictor for intended and de facto use of AI-tools for supporting learning processes in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(18). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00452-7.

Deng, J., & Lin, Y. (2022). Frontiers in Computing and Intelligent Systems: The Benefits and Challenges of ChatGPT: An Overview. Frontiers in Computing and Intelligent Systems, 2(2), 81-83. https://doi.org/10.54097/fcis.v2i2.4465.

Duah, J.E. & McGivern, P. (2024). How generative artificial intelligence has blurred notions of authorial identity and academic norms in higher education, necessitating clear university usage policies. International Journal of Information and Learning Technology [In Press] https://doi.org/10.1108/IJILT-11-2023-0213.

Ferrante, E. (ed.) (2023). ¿Aprendizaje automático? Un viaje al corazón de la inteligencia artificial contemporánea. Vera Editorial Cartonera. https://hdl.handle.net/11185/6682.

Flores-Vivar, J., & García-Peñalvo, F. (2023). Reflections on the ethics, potential, and challenges of artificial intelligence in the framework of quality education (SDG4). Comunicar, 74, 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03.

García Benítez, V. H., y Ruvalcaba-Gómez, E. A. (2021). Análisis de las estrategias nacionales de inteligencia artificial en América Latina: Estudio de los enfoques de ética y de derechos humanos. Revista de Gestión Pública, 10(1), 5–32. https://doi.org/10.22370/rgp.2021.10.1.3151.

García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279.

Ghazi-Mauer, I., Teuku-Rizky, N., Aga, M., Irvanizam, I., Zulkarnain, J., Lensoni, L., Abdul-Hawil, A., Trina-Ekawati, T. ., & Rinaldi, I. (2023). Journal of Educational Management and Learning, 8(1), 8-15. https://doi.org/10.60084/jeml.v1i1.58.

Grájeda, A., Burgos, J., Córdova, P. & Sanjinés, A. (2024) Assessing student-perceived impact of using artificial intelligence tools: Construction of a synthetic index of application in higher education, Cogent Education, 11(1), https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2287917.

Guissepe, Y., Hernández, W. y Moucharrafieh, S. (2021). Orientaciones éticas en la educación superior para el uso de la inteligencia artificial en ambientes disruptivos. Redhecs, 29(19), 69-92. https://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/4423.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.

Herft, A. (2023). A Teacher’s Prompt Guide to ChatGPT: Aligned with ‘What Works Best’. CESE NSW https://drive.google.com/fle/d/15qAxnUzOwAPwHzoaKBJd8FAgiOZYcIxq/view?fbclid=IwAR2fRdL5 ggq4zU81FiI8j4BAOp5HqWHC_Ecy2sqKk4EiWXL0FKa5GVz5dE.

Imran, A. A., & Lashari, A. A. (2023). Exploring the World of Artificial Intelligence: The Perception of the University Students about ChatGPT for Academic Purpose. Global Social Sciences Review, 8(1), 375-384. https://doi.org/10.31703/gssr.2023 (VIII-I).34.

Jora, R.B., Sodhi K. K., Mittal, P., & Saxena, P. (2022). Role of Artificial Intelligence (AI) In meeting Diversity, Equality and Inclusion (DEI) Goals. 8th International Conference on Advanced Computing and Communication Systems (ICACCS), Coimbatore, India, 2022, 1687-1690. http://dx.doi.org/10.1109/ICACCS54159.2022.9785266.

Kelly, A., Sullivan, M., & Strampel, K. (2023). Generative artificial intelligence: University student awareness, experience, and confidence in use across

disciplines. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(6), 12-16. https://doi.org/10.53761/1.20.6.12.

Korzynski, P., Mazurek, G., Krzypkowska, P., & Kurasniski, A. (2023). Artificial intelligence prompt engineering as a new digital competence: Analysis of generative AI technologies such as ChatGPT. Entrepreneurial Business and Economics Review, 11(3), 25‐37. https://doi.org/10.15678/EBER.2023.110302.

Liu, B.L., Morales, D., Roser-Chinchilla, J., Sabzalieva, E., Valentini, A. Vieira do Nascimento, D. y Yerovi, C. (2023). Oportunidades y desafíos de la era de la inteligencia artificial para la educación superior: una introducción para los actores de la educación superior. UNESCO-IESALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670_spa.

Lopezosa, C., Codina, L., Pont-Sorribes, C., & Vállez, M. (2023). Use of generative artificial intelligence in the training of journalists: challenges, uses and training proposal. Profesional de la Información, 32(4), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.08.

Matthews, B., Shannon, B., & Roxburgh, M. (2023). Destroy All Humans: The Dematerialisation of the Designer in an Age of Automation and its Impact on Graphic Design—A Literature Review. International Journal of Art & Design Education, 42, 367-383. https://doi.org/10.1111/jade.12460.

Nam, B., & Bai, Q. (2023). ChatGPT and its ethical implications for STEM research and higher education: a media discourse analysis. International Journal of STEM Education, 10(66), 2-24. https://doi.org/10.1186/s40594-023-00452-5.

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274.

Pavlik, J. V. (2023). Collaborating With ChatGPT: Considering the Implications of Generative Artificial Intelligence for Journalism and Media Education. Journalism & Mass Communication Educator, 78(1), 84–93. https://doi.org/10.1177/10776958221149577.

Pells, R. (2019). The THE-Microsoft survey on AI, Times Higher Education https://www.timeshighereducation.com/features/microsoft-survey-ai.

Ratten, V., & Jones, P. (2023). Generative artificial intelligence (ChatGPT): Implications for management educators, International Journal of Management Education, 21(2), 1-7- https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100857.

Rivas, P., & Zhao, L. (2023). Marketing with ChatGPT: Navigating the Ethical Terrain of GPT-Based Chatbot Technology. AI, 4(2), 375–384. http://dx.doi.org/10.3390/ai4020019.

Rodríguez-Torres, A., Orozco-Alarcón, K., García-Gaibor, J., Rodríguez-Bermeo, S. y Barros-Castro, H. (2023). La implementación de la Inteligencia Artificial en la Educación: Análisis sistemático. Dominio de las Ciencias, 9(3), 2162–2178. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3548.

Roger-Monzó, V. (2024) Impact of Generative Artificial Intelligence in Higher Education: Student Perceptions. INTED2024 Proceedings, pp. 2631-2635. https://doi.org/10.21125/inted.2024.0732.

Salas-Pilco, S. Z., Yang, Y., & Zhang, Z. (2022). Student engagement in online learning in Latin American higher education during the COVID-19 pandemic: A systematic review. British Journal of Educational Technology: Journal of the Council for Educational Technology, 53(3), 593–619. https://doi.org/10.1111/bjet.13190.

Satra, H. (2023). Generative AI: Here to stay, but for good? Technology in Society, 75, 1-5 https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2023.102372.

Sharma, S., Singh, G., Sharma, C.S. & Kapoor, S. (2024) Artificial intelligence in Indian higher education institutions: a quantitative study on adoption and perceptions. International Journal of System Assurance Engineering and Management (2024). https://doi.org/10.1007/s13198-023-02193-8.

Stahl, B., & Eke, D. (2023). The ethics of ChatGPT – Exploring the ethical issues of an emerging technology, International Journal of Information Management, 74, 1-14 https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102700.

Streiner, D. L. (2003). Starting at the beginning: An introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of Personality Assessment, 80(1), 99–103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18.

Suconota Pintado, L., Sánchez Prado, R., Orellana Peláez, C., & Ávila Aguilar, W. (2023). Inteligencia artificial y sostenibilidad: El compromiso de una institución

de educación superior. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(4), 12–28. https://doi.org/10.33262/rmc.v8i4.2954.

Susnjak, T. (2022). ChatGPT: The End of Online Exam Integrity, 1-2. http://arxiv.org/abs/2212.09292.

Tavakol, M., & Dennick R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. Int J Med Educ., 2, 53-55. doi: 10.5116/ijme.4dfb.8dfd.

Torres-Gómez, A. (2024). Necesidades de información y percepción sobre las herramientas de inteligencia artificial en estudiantes de doctorado en investigación educativa en Tlaxcala, México. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 38(98), 79–98. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2024.98.58852.

UNESCO (2019). Consenso de Beijing sobre la inteligencia artificial y la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303.

U.S. Department of Education, Office of Educational Technology (2023). Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations, Washington, DC. https://tech.ed.gov/files/2023/05/ai-future-of-teaching-and-learning-report.pdf.

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la educación superior: desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17–34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84.

Xiao, P., Yuanyuan, C., & Weining, B. (2023). Waiting, Banning, and Embracing: An Empirical Analysis of Adapting Policies for Generative AI in Higher Education, SSRN, 1-33. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4458269.

Published
2024-06-04
How to Cite
Ríos Hernández, I. N., Mateus, J. C., Rivera Rogel, D., & Rosa Ávila Meléndez, L. (2024). Perceptions of Latin American Students on the Use of Artificial Intelligence in Higher Education. Austral Comunicación, 13(1), e01302. https://doi.org/10.26422/aucom.2024.1301.rio
Section
Free articles section