The (lack of) protection of foreign authors of audiovisual works

  • Aurelio López-Tarruella Martínez Universidad de Alicante
Keywords: audiovisual works, foreign author, territoriality principle, audiovisual contracts, simple remuneration right, collective management organisations

Abstract

The work analyses the reasons why authors of audiovisual works do not receive an equitable remuneration when their works are exploited in foreign countries. These reasons are the divergences among legislations deriving from the territoriality principle; and the contractual practices of audiovisual producers. The second part of the paper explains the legislative solutions to these problems. First, an assessment is made of the reasons why provisions to protect authors in their contractual relationships are inefficient when the contract turns international. Second, arguments are given to those proposals in favor of the establishment of an inalienable simple remuneration right to audiovisual authors administered by collective management organisations. The work closes with an assessment of the relevant role these organisations play on the protection of foreign audiovisual authors in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrascosa González, J. (2004). Conflicts of Laws in a Centenary Convention: Berne Convention 9th September 1886 for the Protection of Literary and Artistic Works. En Mansel, H. P., Pfeiffer, T., Kronke, H., Kohler, C. y Hausmann, R., Festschrift für Erik Jayme (pp. 105-120). Sellier European Law Publishers.

De Freitas, E. (2020). Latinautor. Los licenciamientos regionales. El rol de las entidades de gestión colectiva manteniendo su jurisdicción en el territorial nacional. En Díez Alfonso, A. (Dir.), Cuadernos jurídicos: Instituto de Derecho de Autor 15º aniversario (pp. 223-227), Instituto Autor.

Desbois, H., Françon, A. y Kéréver, A. (1976). Les conventions internationals du droit d’auteur et des droits voisins. Dalloz.

Fawcett, J. y Torremans, J. (2011). Intellectual Property and Private International Law. Oxford University Press.

García León, M (2021). Part 2: The Legal Framework of the Audiovisual Sector in the Digital Environment. En Organización Mundial de la Propiedad Intelectual, Estudio sobre el marco jurídico audiovisual en América Latina. https://www.wipo.int/ip-development/en/agenda/work_undertaken.html.

Goldstein, P. y Hugenholtz, P. B. (2010). International Copyright: Principles, Law and Practice, Oxford University Press.

González Gozalo, A. (2001). La propiedad intelectual de la obra audiovisual. Comares.

González Gozalo, A. (2013). Arts. 14 y 14 bis. En Bercovitz Rodríguez-Cano, R. (Coord.), Comentarios al Convenio de Berna (pp. 1137-1213). Tecnos.

Hernández Rodríguez, A (2002). Los contratos de edición en Derecho internacional privado español. Comares.

Hugenholtz, P. B. y Poort, J. (2020). Film Financing in the Digital Single Market: Challenges to Territoriality. International Review of Intellectual Property and Competition Law, 51, 167-186.

López-Tarruella Martínez, A. (2013). Art. 5. En Bercovitz Rodríguez-Cano, R. (Coord.), Comentarios al Convenio de Berna (pp. 393-453). Tecnos.

Mateo Orobia, M. (2015). Derecho de remuneración de autor para la explotación en línea de obras audiovisuales y el sistema español como la mejor alternativa. Comares.

Olarte Collazos, J. (2020). Licencias multiterritoriales en la gestión colectiva del derecho de autor y los derechos conexos: Perspectiva desde la Unión Europea y la Comunidad Andina de las Naciones. Instituto Autor.

Rycketson, S. y Ginsburg, J. (2005). International Copyright and Neighbouring Rights: The Berne Convention and Beyond. Oxford University Press.

Society of Audiovisual Artist. (2015). SAA White Paper: Audiovisual Authors’ Rights and Remuneration in Europe. https://www.saa-authors.eu/en/publications/55-saa-white-paper-2nd-edition.

Saiz García, C. (2002). Obras audiovisuales y derechos de autor. Thomson Aranzadi.

Saiz García, C. (2020). El principio de remuneración adecuada y proporcionada en la Directiva 2019/790/UE. En Saiz García, C. y Evangelio Llorca, R. (Dirs), Propiedad intelectual y mercado único digital (pp. 367-411). Tirant lo Blanch.

Schötz, G. (2021). Part. 5. The Identification and Use of Metadata in Audiovisual Works. En Organización Mundial de la Propiedad Intelectual, Estudio sobre el marco jurídico audiovisual en América Latina. https://www.wipo.int/ip-development/en/agenda/work_undertaken.html.

Von Lewinsky, S. (2008). International Copyright and Policy, Oxford University Press.

Xalabarder, R. (2018). International legal study on implementing an unwaivable right of audiovisual authors to obtain equitable remuneration for the exploitation of their works. CISAC. https://es.cisac.org/Universidad-CISAC/Biblioteca/Estudios-y-guias/Estudio-de-remuneracion-audiovisual.

Xalabarder, R. (2020). La remuneración equitativa de los autores audiovisuales mediante un derecho de remuneración irrenunciable de gestión colectiva. En Saiz García, C. y Evangelio Llorca, R. (Dirs.), Propiedad intelectual y mercado único digital (pp. 475-510). Tirant lo Blanch.

Published
2021-12-28
How to Cite
López-Tarruella Martínez, A. (2021). The (lack of) protection of foreign authors of audiovisual works. Revista Iberoamericana De La Propiedad Intelectual, (15), 7-37. https://doi.org/10.26422/RIPI.2021.1500.lop
Section
Doctrine