Education is the way
Abstract
This article analyzes the right to education from the philosophical, legal and sociological aspects as a tool for the integral formation of the human being, considered individually and as a member of a community. Issues such as the dilemmas of democracy, the concepts of freedom and truth and the normative regulation of the right to education in Argentina and in international deals. Proposals are made for the better training of citizens as part of society and as an actor in participatory democracy.
Downloads
References
Atienza, M. (2003). Entrevista a Ricardo Guibourg. DOXA. Cuadernos de Filosofía del derecho, (26), 893-917. https://doi.org/10.14198/DOXA2003.26.36.
Bidart Campos, G. (2000). Manual de la Constitución reformada (Tomo I). Ediar.
Bobbio, N., Mateucci, N. y Pasquino, G. (1994). Diccionario de política. Siglo XXI.
Calogero, P. (2002). Constitución Nacional comentada, anotada y concordada junto a los tratados internacionales y la jurisprudencia de organismos internacionales de Control. Ediciones Jurídicas Cuyo.
Frankl, V. E. (1978) Psicoanálisis y existencialismo. Fondo de Cultura Económica.
Fromm, E. (1986). El miedo a la libertad. Paidós.
Gelli, M. A. (2015). Educación y cultura, espejos de la política argentina. Comunicación de la académica María Angélica Gelli, en sesión privada de la Academia Nacional de Ciencias Morales y Políticas, el 25 de noviembre de 2015. https://www.ancmyp.org.ar/user/files/Gelli-D-15.pdf.
Guibourg, R. (2004). La construcción del pensamiento: decisiones metodológicas (1a ed.). Colihue.
Guibourg, R. (23 de marzo de 2012). Cómo no Torturar. La Ley.
Jaeger, W. (1957). Paideia, libro III, cap. IX, (La República II). Fondo de Cultura Económica.
Jordán, J. A. (2003). Concepto y objeto de la educación cívica. Estudios sobre educación, (4).
Kant, I. (2008). Teoría y praxis. Prometeo Libros.
Magendzo, A. (1994). Formación de profesores para una educación para la vida democrática y el respeto de los derechos humanos. En Educación en Derechos Humanos: Apuntes para una nueva práctica (pp. 139-146). Corporación Nacional de Reparación y Reconciliación. http://www.piie.cl/biblioteca/publicaciones/libros/L-1994-053.pdf.
Marconiz, C. (9 de marzo de 2021). Impedir la construcción de una escuela es un crimen. El Tribuno. https://www.eltribuno.com/jujuy/nota/2021-3-9-1-0-0--impedir-la-construccion-de-una-escuela-es-un-crimen.
Marx, C. y Engels, F. (2000). Manifiesto Comunista. El Aleph.
Nino, C. (2014). Un País al margen de la ley (4ª ed.). Ariel.
Pérez Luño, A. E. (2005). Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución (9ª ed.). Tecnos.
Sánchez, A. M. (2020). La enseñanza de la ética en tiempos de relativismo. Revista Jurídica Austral, 1(2), 907-928. https://doi.org/10.26422/RJA.2020.0102.sanc.
Sandel, M. J. (2011). Justicia ¿Hacemos lo que debemos? Penguin Random House.
Varela, B. (1986). Canto Villano. Poesía reunida 1949-1983. Fondo de Cultura Económica.
Vigo, R. L. (2007). Ética y responsabilidad judicial (1ª ed.). Rubinzal Culzoni.
Vigo, R. L. (2008). Visión crítica de la historia de la filosofía del derecho. Rubinzal Culzoni.
Yepes, R. y Aranguren, J. (2009). Fundamentos de antropología. Un ideal de la excelencia humana. Ediciones Universidad de Navarra.
Copyright (c) 2021 Noelia Gutiérrez Herrera, María Laura Barbado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This license allows the copy, distribution, exhibition and representation of the work provided authorship is acknowledged and the work is properly quoted. Commercial use of the original work or the generation of derived works are not allowed.
The authors hereby guarantee the right to the first publication of the work to the Revista Jurídica Austral.