Constitutional and Conventional Review made by the Public Administration for the Recognition of Human Rights
Abstract
The conventionalization of legal systems means that all operators, especially the Executive Branch, resort to constitutional texts and principles to justify their decisions. In this new scenario, in which the Public Administration is also and primarily an interpreter of the Constitution, a proposal is made to reconsider the scope of the constitutional review of laws and regulations by the Executive Branch, always taking into account its ultimate goal: the protection of the human person as the foundation, center, and purpose of the legal system. This paper proposes an analysis of the position of the National Executive Branch regarding unconstitutional and non-conventional laws and regulations from the standpoint of scholarly opinions, the Argentine Supreme Court of Justice, the Inter-American Court of Human Rights, the Argentine Tax Court, and the Argentine Attorney General’s Office.
Downloads
References
Albarracín, A. A. (2021). Fundamentos jurídicos del Control de Convencionalidad y su relación con el Control de Constitucionalidad. Alcance posible del Control de Convencionalidad por la Administración. La Ley, 2021-F. TR LALEY AR/DOC/3012/2020.
Alexy, R. (2017). Teoría de los derechos fundamentales (2ª ed.). Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Bertazza, H. J. (Dir.). (2019). Ley 11.683 de Procedimiento Fiscal comentada. La Ley.
Bianchi, A. (1992). Control de constitucionalidad. Editorial Ábaco de Rodolfo Depalma.
Bianchi, A. (1995). ¿Tiene fundamentos constitucionales el agotamiento de la instancia administrativa? La Ley, 1994-A, 397.
Bidart Campos, G. J. (2000). Tratado Elemental de Derecho Constitucional Argentino (Nueva edición ampliada y actualizada a 1999-2000, tomo 1-A). Ediar.
Bidegain, C. M. (1983). El control de constitucionalidad y la Procuración del Tesoro. En 120 años de la Procuración del Tesoro 1863-1983. Eudeba.
Buteler, A. (2015). La interpretación de la Constitución en sede administrativa. Revista de Investigações Constitucionais, 2(3), 169-182. 2015. http://dx.doi.org/10.5380/rinc.v2i3.44533.
Cassagne, J. C. (2011). Curso de Derecho Administrativo. La Ley.
Cianciardo, J., Toller, F. y Giardelli, L. (2008). Los estándares para juzgar normas que realizan distinciones. Paralelismo entre la doctrina de la Corte Suprema estadounidense y del Sistema Interamericano sobre el derecho a la igualdad. La Ley, diciembre. TR LALEY AR/DOC/2998/2008.
Comadira, J. P. (2015). Del escrutinio estricto de la Corte estadounidense a la presunción de inconstitucionalidad en el derecho argentino y su impacto en el derecho administrativo. Suplemento de Derecho Administrativo, El Derecho, 2/10/2015, (Número Especial en recuerdo de Julio Rodolfo Comadira), 8 y ss.
Comadira, J. P. (2019). La Administración Pública frente a la ley inconstitucional o inconvencional en la Argentina. En Estudios de derecho administrativo (pp. 3-30). Cathedra Jurídica.
Comadira, J. P., Comadira, F. G., Herrero, M. C. y Comadira, M. V. (2022). El principio de juridicidad cuando es vulnerado y la anulación de oficio del acto administrativo en el pensamiento del profesor Julio Rodolfo Comadira. Revista de Derecho Administrativo, (143), 255-291.
Comadira, J. R. (1989). La posición de la Administración pública frente a la ley inconstitucional. Revista de Estudios en Derecho Administrativo (REDA), (1).
Comadira, J. R., Escola, H. J. y Comadira, J. P. (2012). Curso de derecho administrativo (Tomo 1). Abeledo Perrot.
Corti, A. (2010). Acerca de la competencia del Tribunal Fiscal de la Nación para declarar la inconstitucionalidad de las leyes. En Tribunal Fiscal de la Nación. A los 50 años de su creación (Vol. 2). EDICOM.
Dromi, J. R. (2015). Derecho Administrativo (13ª ed.). Ciudad Argentina.
Farruggia Valdivieso, G. (2022). Control de constitucionalidad del Tribunal Fiscal de la Nación (tesis de maestría en Derecho Administrativo). Universidad Austral (inédita).
Garbarino, P. (19 de mayo de 2019). Las normas que prohíben al Tribunal Fiscal de la Nación ejercer el control de constitucionalidad son palmariamente inconstitucionales. Diario DPI.
Gelli, M. A. (2006). Constitución de la Nación Argentina comentada y concordada (3ª ed.). La Ley.
Giardelli, L. (2006). El derecho a la igualdad y el sistema de escrutinios (pro manuscripto).
Giuliani Fonrouge, C. M. (1987). Derecho financiero (4ª ed. actualizada por S. C. Navarrine y R. O. Azorey, tomo I). Depalma.
Gómez, T., Folco, C. M. (2018). Procedimiento tributario. Ley 11.683. Decreto 618/97 (9ª ed.). La Ley.
González, J. V. (1991). Manual de la Constitución Argentina (ed. Actualizada). Editorial Estrada.
Hart, H. (1963). El concepto del Derecho. Abeledo-Perrot.
Linares, J. F. (1976). Caso administrativo no previsto. Astrea.
Linares, J. F. (1986). Derecho Administrativo. Astrea.
Linares Quintana, S. V. (1985). Fray Mamerto Esquiú, el santo de la Constitución. Anales de la Academia Nacional de Ciencias Morales y Políticas, XIV, 353-420. https://www.ancmyp.org.ar/user/CONTINUACION-ANALES/22_XIV.PDF.
Mairal, H. A. (2022). Control judicial de la Administración Pública. La Ley.
Manili, P. L. (2021). Tratado de Derecho Constitucional Argentino y Comparado (Tomo IV). La Ley.
Manili, P. L. (2022). Los tribunales administrativos, el control de constitucionalidad y la división de poderes. La Ley. TR LALEY AR/DOC/2148/2022.
Marienhoff, M. S. (2000). Tratado de Derecho Administrativo (Tomo I). Abeledo Perrot.
Monti, L. M. (2023a). La Administración Pública frente a la ley inconstitucional e inconvencional. Reflexiones. Interrogantes. Boletín Jurídico de la Escuela de Abogados del Estado de la Procuración del Tesoro de la Nación, (17). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2020/12/bj_ecae17-23.pdf.
Monti, L. M. (2023b). La Administración Pública frente a la ley inconstitucional e inconvencional. Reflexiones. Interrogantes. Revista de Derecho Administrativo (148), 13-19.
Montilla Zavalía, F. A. (2022). ¿El Estado litigante puede pedir la declaración de inconstitucionalidad de sus normas? Dilema ético y jurídico. La Ley. TR LALEY AR/DOC/1490/2022.
Muñoz, R. A. (h) (15 de septiembre de 2017). Control de convencionalidad por la administración pública. La Ley, 15/09/2017. TR LALEY AR/DOC/2376/2017.
Pinto, M. (1997). El principio pro homine. Criterios de hermenéutica y pautas para la regulación de los derechos humanos. En Abregú, M. (Comp.), La aplicación de los tratados sobre derechos humanos por los tribunales locales (Vol. I, pp. 163-172). Editores del Puerto.
Quiroga Lavié, H., Benedetti, M. A. y Cenicacelaya, M. N. (2001). Derecho Constitucional Argentino (Tomo I). Rubinzal-Culzoni.
Rabbi-Baldi Cabanillas, R. (2019). Teoría del Derecho (5ª ed. corregida, aumentada y actualizada con el Anteproyecto de reformas al Código Civil y Comercial y el Proyecto de reforma al Código Penal de la Nación). Ábaco.
Sagüés, N. P. (2002). Derecho Procesal Constitucional (4ª ed., tomo I). Astrea.
Sagüés, N. P. (2010). El control de convencionalidad como instrumento para la elaboración de un ius commune interamericano. En Von Bogdandi, A., Ferrer Mac-Gregor, E., Morales Antoniazzi, M. (Coords.), La Justicia Constitucional y su internacionalizaión. ¿Hacia un ius constitutionale commune en América Latina? (Tomo II, pp. 45-68). UNAM/Max Planck Institut.
Sammartino, P. M. E. (2012). Amparo y Administración en el Estado constitucional social de Derecho (Tomo I) Abeledo Perrot.
Sammartino, P. M. E. (2023). Reflexión sobre el uso de las palabras en el ámbito público. En Potestades Administrativas y Garantías en el Estado Constitucional contemporáneo. Escuela de Abogados del Estado de la Procuración del Tesoro de la Nación. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2023/11/libro_ecae_potestades_administrativas-final.pdf.
Santiago, A. (2020). Principio de subsidiariedad y margen nacional de apreciación. Astrea.
Santiago, A. (2022). La dignidad de la persona humana. Fundamento del orden jurídico nacional e internacional. Ábaco.
Schmitt, C. (1971). Legalidad y legitimidad. Aguilar.
Spisso, R. (2014). Acciones y recursos en materia tributaria (4ª ed., tomo I). Abeledo Perrot.
Tenev, M. J. (2018). ¿Es posible que los órganos de la Administración Pública practiquen el control de convencionalidad? DPI, Diario Constitucional y Derechos Humanos, (178).
Vigo, R. L. (2017). Interpretación y control constitucional: dos caracterizaciones y algunas proyecciones e implicancias. Jurisprudencia Argentina, 2017-III, 968.
Zagrebelsky, Gustavo (1995). El derecho dúctil. Trotta.
Copyright (c) 2024 Manuel Alderete
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This license allows the copy, distribution, exhibition and representation of the work provided authorship is acknowledged and the work is properly quoted. Commercial use of the original work or the generation of derived works are not allowed.
The authors hereby guarantee the right to the first publication of the work to the Revista Jurídica Austral.