Intermedialities between cinema, comic and video game: the case of Max Payne
DOI:
https://doi.org/10.26422/aucom.2026.1501.lorKeywords:
genre noir, art history, cultural heritage, video game, didacticAbstract
Introduction: It analyses the Max Payne videoludic saga and its relationship with the noir genre. Objective: The aim of this research is to detect the intermedial processes that occur in this series of video games and their link with the aesthetic-narrative forms of cinema and comics. Methodology: We proceed to review the narrative, aesthetic and symbolic intermedial processes of the saga by using art history and visual studies. Results: The main consequences of the study show the different transmissions that have taken place in the saga between the comic, the videogame and the cinema, as well as its connection with the noir genre and its characteristic aesthetic-narrative forms. Discussion: In view of the above, we have detected the main communicative and artistic forms from which the video game has been nourished to increase its significance and creative forms, defining a complex artistic structure where different communicative forms are brought together in a single medium. Conclusions: Ultimately we find that intermediality serves as an artistic and communicative tool that allows the enrichment of a medium and the broadening of its aesthetic-artistic forms, especially when this process is introduced into a highly codified structure as is the case of the noir genre and through the mediation of other artistic and cultural manifestations.
Downloads
References
Adam, T. (2008). Introduzione alla cinematografia interattiva. En M. Bittanti (Ed.), Intermedialità: videogiochi, cinema, televisione, fumetti (pp. 107-126). Unicolpi.
Alvarado Ruiz, R. (2015). Escribir en la era digital desde un jardín devastado, Espéculo. Revista de Estudios Literarios, (54), 26-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4973838
Anyó, L. (2020). La emoción del suspense en el cine y los videojuegos noir. El caso de Max Payne. En A. Martín Escribà, y J. Sánchez Zapatero (Coords.), La expansión del género negro (pp. 605-612). Andavira.
Brea, J. L. (2005). Los Estudios Visuales: por una epistemología política de la visualidad. En J.L. Brea (Ed.), Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización (pp. 5-14). Akal.
Calo Blanco, A., e Lorenzo-Otero, J.L. (2024). Sherlock Holmes como narrativa(s) interactiva(s): de la novela victoriana a la realidad virtual. Co-Herencia, 21(40), 378–408. https://doi.org/10.17230/co-herencia.21.40.13
Coma, J., y Latorre, J. M. (1981). Luces y sombras del cine negro. Ediciones Fabregat.
Dardón, J. M. (2024). La función femme fatale en el filme noir y el realismo poético. (2024). Ética Y Cine Journal, 14(2), 27-33. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v14.n2.45755
Freire Sánchez, A. (2023). El viaje del antihéroe en el videojuego. Héroes de papel.
Gil González, A. J. (2012). + narrativas. Intermediaciones novela, cine cómic y videojuego en el ámbito hispánico. Ediciones Universidad de Salamanca.
Gil González, A. J. (2005). De la previrtualidad a las experiencias virtuales (EV): una aproximación a la narrativa del medio interactivo desde los estudios intermediales comparados. En A. Abuín González, F. Cabo Aseguinolaza, Y A. Casas (Coords.), Textualidades (inter)literarias: lugares de lectura y nuevas perspectivas teórico-críticas (pp. 305-341). Iberoamericana-Vervuert.
Gubern, R. (1997). Medios icónicos de masas. Historia 16.
Kristeva, J. (1981). Semiótica 1. Editorial fundamentos.
Lizardo, G. (2013). Blanco nocturno y los paradigmas de la novela policiaca. En J. Sánchez Zapatero y A. Martín Escribá (Eds.), Historia, memoria y sociedad en el género negro: literatura, cine, televisión y cómic (pp. 271-275). Andavira Editorial.
López Redondo, I. (2014). ¿Qué es un videojuego? Claves para entender el mayor fenómeno cultural del siglo XXI. Ediciones Arcade.
Lopez-Varela Azcárate, A. (2011). Génesis semiótica de la intermedialidad: fundamentos cognitivos y socio-constructivistas de la comunicación. Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 95-114 https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.5
Lorenzo-Otero, J. L. (2017). Literatura, cine, videojuego y cómic: la transmedialidad en The Warriors. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (14), 255–273. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i14.3601
Lorenzo-Otero, J. L. (2020). Rockstar Games. Innovación, investigación e intermediación en el arte del videojuego. [Tese de doutoramento, Universidade de Santiago de Compostela] minerva http://hdl.handle.net/10347/23190
Lorenzo-Otero, J.L. (2023). Migraciones intermediales en el género del wéstern: un análisis de la serie Red Dead. Revista Humanidades, 13(1), https://doi.org/10.15517/h.v13i1.52608
Martín Núñez, M., y Navarro Remesal, V. (2021). La complejidad ludonarrativa en el videojuego: un doble boomerang. L’Atalante. Revista De Estudios cinematográficos, (31), 7–32. https://doi.org/10.63700/902
Marín Ureña, J. M. (2015). Intermedialidad narrativa, modelos estructurales de videojuegos en cine: El caso de Al Filo del Mañana (2014) de Doug Liman, Espéculo. Revista de Estudios Literarios, (54), 93-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4973843
Martínez Fabre, M.-P. (2011). Game play abierta. Intertextualidad, intermedialidad y autor referencia en la partida de juego, LifePlay: Revista académica internacional sobre videojuegos, 1(1), 9-26 Recuperado de https://www.lifeplay.es/volumen1/Dossier/009_026_MARTINEZ%20FABRE.pdf
Martins, R. (2024). Desire and Delusion: Fetish of Brazilian Favela in Videogame (Mis)representation, Games and Culture, 0(0). https://doi.org/10.1177/15554120241239365
Molina Ahumada, P. (2017). Héroe y ciudad digital, LIS. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada, (17), 35-56. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3852
Mora, V. L. (2014). Acercamiento al problema terminológico de la narrativa transmedia, Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 3(1), 11-41 http://revistacaracteres.net/revista/vol3n1mayo2014/problema-terminologico-transmedia/
Navío Castellano, E. (2013). La Grecia de Kostas Jaritos: claves sociales de la serie de Petros Márkaris. En J. Sánchez Zapatero y A. Martín Escribá (Eds.), Historia, memoria y sociedad en el género negro: literatura, cine, televisión y cómic (pp. 147-154). Andavira Editorial.
Nogueira, X. (2024). El tránsito intermedial de las imágenes en el audiovisual contemporáneo y sus nuevas formas de representación/percepción. Lenguajes, cuerpos y performatividades, Quintana: revista do Departamento de Historia da Arte, (23), 1-38 https://doi.org/10.15304/quintana.23.9907
Planells de la Maza, A. J. (2015). Max Payne: cine negro y pesadillas en el medio interactivo, Razón y Palabra, (72), 1-18 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4739204
Pontes Velasco, R. (2013). Operaciones encubiertas. Elementos del género negro en los cómics de Batman. En J. Sánchez Zapatero y A. Martín Escribá (Eds.), Historia, memoria y sociedad en el género negro: literatura, cine, televisión y cómic (pp. 469-477). Andavira Editorial.
Ramírez, J. A. (1997). Medios de masas e historia del arte. Cátedra.
Remedy Entertainment (2001). Max Payne [Videojuego]. Gathering of Developers. PC.
Remedy Entertainment (2003). Max Payne 2: The Fall of Max Payne [Videojuego]. Rockstar Games. PC.
Rockstar Games (2012). Max Payne 3 [Videojuego]. Rockstar Games. Xbox 360.
Sánchez Noriega, J. L. (2002). Historia del Cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Alianza Editorial.
Sánchez Noriega, J. L. (2008). La cultura psicoanalítica en el cine negro americano. Revista De Medicina Y Cine, 4(1). 27-34. https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/112
Sánchez Vidal, A. (1997). Historia del Cine. Historia 16, Información e Historia.
Santamarina, A. (1999). El cine negro en 100 películas. Alianza Editorial.
Villahermosa Serrano, Y. (2023). Imagining Latin America: Indigeneity, Erasure and Tropicalist Neocolonialism in Shadow of the Tomb Raider, Game Studies, 23(3), Recuperado de https://gamestudies.org/2303/articles/villahermosaserrano
Villalonga, A. M. (2013). Crimen y memoria histórica: Negras tormentas, de Teresa Solana. En J. Sánchez Zapatero y A. Martín Escribá (Eds.), Historia, memoria y sociedad en el género negro: literatura, cine, televisión y cómic (pp. 83-90). Andavira Editoral.
Published
Versions
- 2025-12-01 (2)
- 2025-12-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juan Luis Lorenzo-Otero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. In case that a translation of the article already published in Austral Comunicación can be published in another journal, it is requested to record the original publication in the translated version.
The license used is CC BY-NC-SA, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium and format) and adapting (remixing, transforming and building on the material) under the following terms: attribution (acknowledge authorship) and non-commercial (the material cannot be used for commercial purposes). Update: February 1, 2022.
Austral Comunicación allows the author (s) to retain the publication rights without restrictions.



































