Disinformation and misinformation in Ecuador

Ultramediations in contexts of digital illiteracy

Authors

  • Marco López-Paredes Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • Andrea Carrillo-Andrade Pontificia Universidad Católica del Ecuador/Observatorio de Comunicación

DOI:

https://doi.org/10.26422/aucom.2025.1403.lop

Keywords:

disinformation, misinformation, ultramediations, digital literacy, Ecuador

Abstract

This study expands on the initial findings presented at the 2024 Alfamed Conference under the theme Social Networks and Citizenship, where the paper Disinformation and Misinformation in a Context of Ultramediations was introduced. It explores the relationship between disinformation and ultramediations within the contemporary Ecuadorian social context, with particular emphasis on the implications of digital illiteracy. 

The theoretical framework draws on key concepts such as media ecology, social mediations, and hypermediations, applying them specifically to the Ecuadorian case. The analysis highlights the role of information and communication technologies (ICTs) in widening the digital divide while proposing digital literacy as a crucial tool to counteract both disinformation and hate speech. 

The methodology integrates both qualitative and quantitative approaches: a literature review aimed at strengthening and expanding the theory of ultramediations, and an analysis of data from Ecuador’s National Institute of Statistics and Censuses (INEC) covering the period from 2019 to 2022, with a focus on pandemic-related developments. 

Among the key findings, the study reveals a paradox: although internet access has increased, its use as a source of information has declined. This underscores the importance of understanding how users interact with and appropriate digital environments within a networked information flow model. The study argues that the theory of ultramediations offers essential conceptual tools for analyzing these interconnected dynamics. 

Finally, the research emphasizes the urgent need to design educational strategies that promote digital literacy in Ecuador, as a vital step toward critically and effectively confronting the challenges posed by disinformation in today’s media ecosystem. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADEPA. (2024). Desinformación e IA: ¿la revolución industrial? ADEPA. https://adepa.org.ar/desinformacion-ia-revolucion-industrial/

Activa (2023). Fake news Desinformación en Chile y Latinoamérica. Activa. https://chile.activasite.com/wp-content/uploads/2023/04/222287_Estudio-Desinformacio%CC%81n_0329_V1-2.pdf

Aguaded, J. I., y Romero-Rodríguez, L. M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 44–57. https://doi.org/10.14201/eks20151614457

Alonso González, M. (2019). Fake News: desinformación en la era de la sociedad de la información. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 45, 29–52. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03

Asch, S. E. (1956). Studies of independence and conformity: I. A minority of one against a unanimous majority. Psychological Monographs: General and Applied, 70(9), 1–70.

Baricco, A. (2008). Ensayo sobre la mutación. “Epígrafes” Los Bárbaros, 19–34.

Bayas Ramírez, K. (2021). Comunicación y desinformación en tiempos de COVID-19 en Ecuador. URU. Revista de Comunicación y Cultura, 178–193. https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.5

Torres, M. y Lorenzo, A. (2018). ‘Fake news’: cifras y soluciones de un fenómeno global. BBVA. https://www.bbva.com/es/innovacion/fake-news-cifras-soluciones-fenomeno-global/

Belloch, C. (n.d.o en español s.f.) Las Tecnologías de la Información y Comunicación. Unidad de Tecnologías Educativa. Material docente [on-line]. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/~bellochc/pdf/pwtic1.pdf

Broda, E., y Strömbäck, J. (2024). Misinformation, disinformation, and fake news: lessons from an interdisciplinary, systematic literature review. Annals of the International Communication Association, 48(2), 139–166. https://doi.org/10.1080/23808985.2024.2323736

Burkholder, E. O., y Peláez, M. (2000). A behavioral interpretation of Vygotsky’s theory of thought, language, and culture. Behavioral Development Bulletin, 9(1), 7–9. https://doi.org/10.1037/h0100530

Chiriboga, M., y Wallis, B. (2010). Diagnóstico de la pobreza rural en Ecuador y respuestas de política pública. Documento preparado para ser distribuido en la reunión de conformación del Grupo de Trabajo sobre Pobreza Rural. https://rimisp.org/wp-content/files_mf/1366317392Diagnosti...pdf

Ditto, P., y Lopez, D. F. (1992). Motivated Skepticism: Use of Differential Decision Criteria for Preferred and Nonpreferred Conclusions. Journal of Personality and Social Psychology, 63(4), 568–584.

Durán, M. B., y Tusa, F. (2019). La era de la desinformación y de las noticias falsas en el ambiente político ecuatoriano de transición. #PerDebate, 3. https://doi.org/10.18272/pd.v3i1.1550

Fetzer, J. (2004). Disinformation: The Use of False Information. Minds and Machines, 14, 231–240.

Franco, R. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Editorial Gedisa. 2008, 167–170.

Gómez Navarro, D. A., Alvarado López, R. A., Martínez Domínguez, M., y Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio de México. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 6(16). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

Goyal, S. (2007). Connections: An Introduction to the Economics of Networks. Connections: An Introduction to the Economics of Networks. https://doi.org/10.1515/9781400829163

Hall, S. (1981). La cultura, los medios de comunicación y el “efecto ideológico. En J. Curran, M. Gurevitch, y J. Wollacot (Eds.), Sociedad y comunicación de masas (pp. 349–387). Fondo de la Cultura Económica.

Heponiemi, T., Virtanen, L., Kaihlanen, A.-M., Kainiemi Päivikki Koponen, E., y Koskinen, S. (2024). Use and changes in the use of the Internet for obtaining services among older adults during the COVID-19 pandemic: A longitudinal population-based survey study. New Media y Society, 26(6), 3146–3167. https://doi.org/10.1177/14614448221097000

Hernández-Santaolalla, V. (2018). Los efectos de los medios de comunicación de masas. Editorial UOC.

INEC. (2024). Reducción del analfabetismo en Ecuador: más de 199.000 personas libres de esta condición desde 2010. INEC.

Jasanoff, S. (2004). States of Knowledge: The Co-Production of Science and Social Order. Routledge Taylor and Francis Group.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Levine, T.R. (2020). Applied Deception Detection. En H.D O'Hair and M.J. O'Hair (Eds.) The Handbook of Applied Communication Research (pp. 1035–1056). Wiley Encyclopedia of Forensic Science . https://doi.org/10.1002/9781119399926.ch38

Logan, R. K. (2015). La base biológica de la ecología de los medios. In Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Editorial Gedisa.

López, A. (2017). Marshall McLuhan, el visionario de la “aldea global” de la comunicación. El País. https://elpais.com/cultura/2017/07/21/actualidad/1500619102_672795.html

López Noreña, G. (2010). Apuntes sobre la cibercultura y la alfabetización digital posmoderna. Penetración de Internet en los continentes. Florida Valle Del Cauca. http://sb3.uta.cl/wp-content/uploads/2014/08/821.compressed.pdf

López-Paredes, M. y Carrillo-Andrade, A. (2024). Cartografía de consumo de medios en Ecuador: de las mediaciones e hipermediaciones a una sociedad ultramediada. Palabra Clave, 27(1). https://doi.org/10.5294/pacla.2024.27.1.2

López-Paredes, M. y Carrillo-Andrade, A. (2024). Redes sociales y ciudadanía: Desinformación y mal información en un contexto de ultramediaciones. En M. A., Pérez-Rodríguez, P. De-Casas-Moreno, y E. G. Rojas-Estrada (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: El reto de la formación docente en educación mediática (pp. 800-806). Grupo Comunicar Ediciones. https://doi.org/10.3916/Alfamed2024

Luo, M., Hancock, J. T., y Markowitz, D. M. (2020). Credibility Perceptions and Detection Accuracy of Fake News Headlines on Social Media: Effects of Truth-Bias and Endorsement Cues. Communication Research, 49, 171–195. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:219448338

Marcayacata, C. (2023). La brecha digital es la gran deuda pendiente en Ecuador, más en la ruralidad. Gestión Digital. https://revistagestion.ec/analisis-sociedad/la-brecha-digital-es-la-gran-deuda-pendiente-en-ecuador-mas-en-la-ruralidad/

Martín-Barbero, J. (2018). Preámbulo a un mapa de las mutaciones comunicativas y culturales. In O. Rincón (Ed.), Pensar desde el Sur. Reflexiones acerca de los 30 años de los medios a las mediaciones de Jesús Martín Barbero. FES-ILDIS.

Mason, J. (2002). Qualitative Researching. Sage Publications.

McLuhan, M. (1970). Education in the Electronic Age. Interchange, 1(4), 1–12.

McLuhan, M. (2010). La Aldea Global. [Video recording]. https://www.youtube.com/watch?v=pSmVD31Qg0Qyab_channel=BBCRadio4

Moore, R. C., y Hancock, J. T. (2022). A digital media literacy intervention for older adults improves resilience to fake news. Scientific Reports, 12(1), 6008. https://doi.org/10.1038/s41598-022-08437-0

Núñez, J. (2023). Policing and Disinformation Gone Awry in Ecuador. Nabla.

Paredes, M. L., Andrade, A. C., y Tapia, J. (2023). Media Consumption in Ecuador: Are Ultramediaciones Developing for Everyone? Proceedings of the International Conference on Communication and Applied Technologies 2023 (ICOMTA 2023), 193–203. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-254-5_20

Poovey, M. (1998). A History of the Modern Fact: Problems of Knowledge in the Sciences of Wealth and Society. The University of Chicago Press.

Postman, N. (2015). El humanismo de la ecología de los medios. En C. Scolari (Ed.), Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones (pp. 25–36). Editorial Gedisa S. A.

Pozas, M. (2019). En busca del actor en la teoría del actor red. Pensar Lo Social, 399–416. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96fvk.27

Pozas, M.de los A. (2018). En busca del actor en la teoría del actor red. En Pensar lo social: pluralismo teórico en América Latina (pp. 399-416) https://doi.org/10.2307/j.ctvn96fvk.27

Querejeta Barceló, A. (2018). Roland Barthes, el texto y el poder. #PerDebate, 1. https://doi.org/10.18272/pd.v1i0.1200

Romero, A. (27 de septiembre, 2021). Las tres preguntas básicas contra los bulos. El Mundo. https://www.elmundo.es/extras/dia-internacional-acceso-informacion/2021/09/27/6151a22ee4d4d8c4028b456f.html.

Sánchez Duarte, J. M. y Magallón-Rosa, R. (2023). Desinformación. Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, 24, 236- 249.https://doi.org/10.20318/eunomia.2023.7663

Sánchez Palacios, I., Delgado Delgado, I., Gutama Criollo T., Sánchez Palacios, L. (2019). La alfabetización digital en Ecuador. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/12/alfabetizacion-digital-ecuador.html

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa Editorial.

Scolari, C. (2018). Las leyes de la interfaz. Diseño, ecología, evolución, tecnología. Gedisa Editorial.

Tandoc Jr., E. C., Lim, D. y Ling, R. (2020). Diffusion of disinformation: How social media users respond to fake news and why. Journalism, 21(3), 381-398. https://doi.org/10.1177/1464884919868325

UNESCO. (2024). Qué debe saber sobre la alfabetización. UNESCO.

UNHCR. (2022). Factsheet 4: Types of Misinformation and Disinformation. Using Social Media In Community Based Protection. A Guide.

Vizer, E., y Carvalho, H. (2014). La caja de Pandora: tendencias y paradojas de las TIC. In Lo que McLuhan no predijo. La Crujía.

Zapata, B. (2023). Analfabeto digital: revise las características que lo definen como tal en Ecuador. El Universo. https://www.eluniverso.com/noticias/informes/analfabeto-digital-revise-las-caracteristicas-que-lo-definen-como-tal-en-ecuador-nota/

Published

2025-07-18

Issue

Section

Monograph articles section

How to Cite

Disinformation and misinformation in Ecuador: Ultramediations in contexts of digital illiteracy. (2025). Austral Comunicación, 14(3), e01431. https://doi.org/10.26422/aucom.2025.1403.lop